Hakukonemainonnan kasvu puolestaan hidastui, mutta mobiilimainonta jatkoi kasvuaan. Adobe Digital Index Q4 2015 -tutkimus perustuu Adobe Marketing Cloudilla kerättyyn anonyymiin ja yhdistettyyn dataan lokakuun 2014 ja joulukuun 2015 väliseltä ajalta.

Adoben tutkimuksessa havaittiin Facebook-mainosten klikkaussuhteen kasvaneen vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä 36 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Samalla Googlen mainosverkostojen mainosten klikkaussuhde kasvoi 27 prosenttia. Vuoden 2015 viimeisen neljänneksen aikana Googlen mainosverkostojen mainosten klikkaussuhde kuitenkin kasvoi 219 prosenttia edellisestä neljänneksestä, mikä oli Facebookin 77 prosentin kasvua nopeampaa.

”Nämä kasvuluvut ovat eräs osoitus siitä, että mainostajat miettivät entistä kuluttajalähtöisemmin, miten tavoittaa kuluttajat verkossa relevantilla sisällöllä”, sanoo Adobe Media Optimizer -ratkaisuiden Business Manager Håkan Cedel Adoben tiedotteessa.

Hakukonemainonnan kasvu hidastui

Hakukonemainonnan kasvu hidastui vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä vuoden 2014 vastaavasta ajankohdasta. Globaalisti kasvu hidastui kolmeen prosenttiin, kun se vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä oli vielä 12 prosenttia. Pohjois-Amerikassa hakukonemainonta kasvoi kolme prosenttia vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä, kun vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä kasvua tuli viisi prosenttia. Euroopassa kasvu hidastui selkeästi enemmän. Vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä hakukonemainonta kasvoi viisi prosenttia vuoden takaisesta, kun vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä kasvua tuli 17 prosenttia.

”Viimeisen vuoden aikana useat mainostajat ovat siirtyneet entistä enemmän kuluttajalähtöiseen markkinointiin yhdistettynä ohjelmallisen ostamisen ratkaisuihin. Yksi seuraus tästä kehityksestä on hakukonemainonnan kasvun hidastuminen. Teknologia on kehittynyt niin pitkälle, että mainostajat voivat yhdistää kuluttajan koko ostokokemuksen tarjoten kuluttajille relevantteja sisältöjä ja kokemuksia. Tämän mahdollistavien mainontaratkaisujen kasvupotentiaali onkin huikea”, Håkan Cedell jatkaa.

Netin käyttö ja mainosrahat siirtyvät kasvavissa määrin mobiiliin

Vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä mobiilin osuus hakukonemainonnasta nousi 37 prosenttiin, kun osuus vuoden 2014 vastaavana ajankohtana oli 31 prosenttia. Kasvu tuli pitkälti hakukonemainonnasta älypuhelinkäyttäjille, mikä kasvoi 51 prosenttia vuoden takaisesta. Yhteensä 41 prosenttia verkkosivukäynneistä tehtiin mobiililaitteella vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä.

Tietoa tutkimuksesta
Adobe Digital Index Q4 2015 -tutkimus perustuu Adobe Marketing Cloudilla kerättyyn anonyymiin ja yhdistettyyn dataan lokakuun 2014 ja joulukuun 2015 väliseltä ajalta Euroopasta, Pohjois-Amerikasta ja Aasiasta. Data koostuu yli 400 miljardista mainosnäytöstä muun muassa Googlessa, Facebookissa ja Yahoossa sekä yli 4 000 verkkosivun kävijäliikenteestä.