Asiakaskokemuksen ykköseksi nousee tänä vuonna Sonera parantamalla asiakastyytyväisyyttään kilpailijoitaan enemmän, Epsi Rating kertoo tiedotteessaan.
Koska suomalaiset perinteisesti ovat pitäneet TV-ohjelmia ilmaisina, he edelleen kokevat maksu-TV:tä kalliina, mutta operaattorit ovat nähtävästi kuunnelleet asiakkaitaan ja siten pystyneet parantamaan koettua vastinetta rahalle. Koko toimialan vastine rahalle kohoaa 2 indeksipisteellä, mikä on vertailussa vuodesta toiseen suuri edistysaskel. Canal Digital toimii tässä suhteessa hyvänä veturina, peräti 3,7 pisteen parannuksellaan.
Näyttää siltä, että asiakkaiden kuunteleminen moitteiden muodossa siitä, että kanavatarjonta on ollut liian myyjävetoista, alkaa nyt tuottaa tulosta. Asiakkaat kokevat nyt, että paremmin, joskaan ei täysin toiveiden mukaan, saavat valita itse mistä kanavista ja paketeista he maksavat.
Useimmat valitukset ja aiheet huonoon asiakaskokemukseen aiheuttaa pettävä tekniikka. Lähetykset pätkivät, käytössä olevat digiboksit ja niiden säätimet eivät toimi tai kanavat ja nauhoitukset ovat vaikeasti hallittavissa. Tässä suhteessa kaikki operaattorit saavat enemmän tai vähemmän nuhteita.
Varsinkin tilanteissa kun tekniikka pettää, asiakaspalvelu on koetuksella. Riippumatta tästä, Canal Digital on saavuttanut korkeimmat arvosanat asiakaspalvelusta ja ylittää ainoana toimijana asiakkaidensa odotukset tässä suhteessa.
Suoratoistopalveluiden käytöstä kysyttiin samoilta maksu-TV:n käyttäjiltä ja noin neljäsosa haastatelluista kertoi käyttävänsä niitä. Tyytyväisyys näillä oli korkein HBO Nordicilla.