Sosiaalisen median strategiatoimisto Okimo Clinic selvitti 60 suomalaisen aikakauslehden sosiaalisen median toimintaa. Selvityksessä tarkasteltiin yleisölehtien, ammatti- ja järjestölehtien ja asiakaslehtien aktiivisuutta ja sisältöjä Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja blogeissa huhtikuussa 2015.

Tulokset osoittavat, että lehdet saavat Facebookin kautta suurimman potentiaalisen seuraajamäärän sisällöilleen. Yhtä lukuun ottamatta kaikki tutkitut lehdet olivat huhtikuussa aktiivisia Facebookissa. Aktiivisimmin sisältöä tuotetaan kuitenkin Twitteriin.

Sosiaalisessa mediassa aktiivisimmin esille tulevat lehdet olivat Image, Kaksplus, Seiska, Talouselämä sekä Markkinointi&Mainonta. Suurin seuraajamäärä Facebookissa oli Aku Ankalla; lähes 150 000 seuraajaa. Twitterissä seuraajamäärältään suurin oli Suomen Kuvalehti (yli 64 000 seuraajaa) ja Instagramissa Demi (yli 12 500 seuraajaa).

Aikakauslehtien sisällöistä eniten vuorovaikutusta lukijoiden kanssa saa aikaan informatiivinen, toimituksellinen sisältö, joka painottuu varsinkin Twitterissä ja myös Facebookissa. Facebookin sisällöt olivat selvästi osallistavimpia kysymyksineen, kilpailuineen ja testeineen.

Tunteisiin vetoava sisältö on suosittua ennen kaikkea Instagramissa ja Facebookissa.

– Huomionarvoista on se, että tunteisiin vetoavaa sisältöä julkaisevat Facebookissa muutkin kuin naistenlehdet, toteaa Okimo Clinicin toimitusjohtaja Helene Auramo.

Kolmanneksi eniten vuorovaikutusta saavat aikaan sosiaalisen median sisällöt, jotka tuovat esiin joko itse lehtiä tai yhteistyökumppaneita.

Okimo Clinicin selvitys aikakauslehdistä sosiaalisessa mediassa julkaistiin Aikakausmedian digiaamussa 28. toukokuuta.