Amerikkalainen Pew Research Centerin raportin mukaan 61 prosenttia 18 – 33 -vuotiaista sanoo, että he lukevat poliittiset ja yhteiskunnalliset uutiset Facebookista. Vain 37 prosenttia seuraa enää televisiosta maailman tapahtumia. Vanhempi väki sen sijaan töllöttää vielä televisiota ja selaa lehtiä nuoria enemmän.
Facebook on juuri hiljakkoin tehnyt jopa tulonjakosopimuksen suurten mediatalojen kanssa, että niiden sisältöä jaetaan yhä enemmän FB:ssä. Käänne on historiallinen. Mediatalot käytännössä tunnustavat, kuinka ne saavat Facebookin kautta paremmin mainostuloja kuin omasta kanavastaan. Muutoinhan ne eivät olisi tällaiseen ilmaisjakeluun edes suostuneet.
Facebookin asema siis tulee edelleen vain vahvistumaan. Näin tapahtunee myös muualla kuin Yhdysvalloissa. FB onkin paha kilpailija Googlelle, jonka uutisfeed ei olekaan enää ainoa suuri peluri markkinoilla. Facebookin yllättävä nousu uutiskanavaksi on yleisen uutistoiminnan ja tiedonvälityksen kannalta hyvä asia. Vain kateellinen sanoo, että näin ei saa käydä.
Washingtonissa viime viikolla pidetyssä Maailman Sanomalehtien liiton kongressissa kerrottiin, kuinka sanomalehtien mainostulot koko maailmassa ovat nyt kääntyneet levikkituloja alhaisemmiksi. Aiemmin mainokset kattoivat suurimman osan myynneistä. Kierre on nyt syvenevä, johon ei ole lääkettä.
Sanomalehdet yrittävät kuitenkin kasvattaa tulojaan myymällä sisältöään lukijoille. Tämä on valitettavasti toivoton tie, koska lukijat eivät ole suostuneet maksamaan sisällöstä, jota saa ilmaiseksi kaikkialta, nyt siis jopa Facebookista. Vain New York Times voimakkaan journalisminsa ansiosta saa tuloja sisällöstä, ja talouslehdistä FT tai Kauppalehti, mutta joukko on perin harvalukuinen.
Sanomalehdet yrittävät lisätä digitaalista palveluaan. Toistaiseksi niiden kautta lehdet keräävät liiton raportin mukaan vain seitsemän prosenttia tuloistaan. Tappiot ovat huimat, eikä ainakaan Suomessa ole yksikään lehtitalo päässyt lähellekään kannattavaksi online-toimillaan.
PwC:n arvion mukaan maailman viihde- ja mediatulot kasvavat seuraavan viiden vuoden kuluessa jopa lähes 500 miljardilla dollarilla. Siis valtava summa on jaossa pelkästään kasvussa. Näyttää siltä, että suuri osa siitä vilahtaa digipuolelle, ja Facebookille sekä Googlelle. Mutta en usko, että mikään liiketoiminta voi maailmassa kauaa jatkua kahden johtavan monopolisoimana. Peliin astuu varmasti uusia digitaalisia medioita, jotka haastavat markkinajohtajat.