Julkisen sanan neuvosto hyväksyi kokouksessaan 20. toukokuuta suosituksen journalistisen ja kaupallisen aineiston erottamiseksi toisistaan. Neuvosto esimerkiksi suosittaa, että tiedotusvälineet luopuisivat epämääräisistä ilmaisuista kuten ”yhteistyökumppanin sisältöä”, ”kumppaniblogi”, ”sponsoroitua sisältöä” ”yhteistyössä” ja ryhtyisivät käyttämään termiä ”kaupallinen yhteistyö” yhdessä mainostajan tai tuotemerkin kanssa.
Jo aiemmin aikakauslehdet ovat ryhtyneet käyttämään mainosta ilmoituksen sijaan.
Suosituksen laatiminen tuli ajankohtaiseksi verkkomaailman vuoksi. Journalistin ohjeet edellyttävät, että tiedotusvälineet erottavat selkeästi toisistaan ilmoitukset ja toimituksellisen aineiston sekä torjuvat piilomainonnan. Ohjekohdan tulkinnassa on esiintynyt horjuntaa, kun mediassa on ryhdytty käyttämään kaupallisesta aineistosta ilmaisuja ja termejä, jotka eivät avaudu riittävän selkeästi. Tällainen epäjohdonmukainen käytäntö voi horjuttaa yleisön luottamusta viestimiin.
JSN nimitti keväällä laajapohjaisen työryhmän pohtimaan ongelmaa. Siihen kuuluivat puheenjohtaja Risto Uimosen lisäksi Avun päätoimittaja Marja Aarnipuro A-lehdistä, Päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja, Kauppalehden päätoimittaja Arno Ahosniemi Alma Mediasta, Tekniikan maailman päätoimittaja Velimatti Honkanen Otavamediasta, toimituspäällikkö Jyrki Huotari MTV:sta, julkaisujohtaja Eeva-Helena Jokitaipale Aller Media Finlandista, Iltalehden vastaava päätoimittaja ja kustantaja Kari Kivelä Alma Mediasta, edunvalvontapäällikkö Jenni Kähkönen Radiomediasta, Paikallislehtien päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja, Itä-Hämeen päätoimittaja Jari Niemi Mediatalo Esasta, Helsingin Sanomain vastaava päätoimittaja Kaius Niemi Sanoma Newsista, Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja Pekka Mervola Keskisuomalainen-konsernista sekä Aikakauslehtien päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja, Imagen päätoimittaja Heikki Valkama A-lehdistä.
Työryhmä teki ehdotuksensa suosituksesta neuvostolle, joka päätti siitä toukokuun kokouksessaan 20. toukokuuta.
”Mitä useampi väline käyttää johdonmukaisesti samoja ilmaisuja, sitä nopeammin yleisö oppii termien merkityksen. Neuvosto esittää myös, että tiedotusvälineet julkaisevat omilla nettisivuillaan helposti erottuvalla paikalla käyttämiensä termien selitykset”, sanotaan neuvoston suosituksessa.