Sanomalehdet keräsivät viime vuonna 179 miljardin dollarin mainos- ja levikkitulot. Siitä 92 miljardia tuli printin ja digitaalisisällön myynnistä, kun mainoksista kertyi 87 miljardia dollaria.
Liiton selvitys osoittaa, että sanomalehtien mainostulot ovat laskeneet kaikkialla, vaikka levikkitulot ovat pysyneet vakaina.
”Printti oli yksi perinteisistä markkinointikanavista ja kaikkein yleisin brändin luomiseen ja loogisin valinta kaikille markkinoijille”, Kilman sanoo. ”Tätä suoraa molemminpuolista riippuvuutta ei enää ole. Mainostajilla on nykyisin enemmän kuin 60 erilaista mainoskanavaa valittavana”.
”Kuitenkin on selvää, että sanomalehtien liiketoiminta ei ole kuollut eikä lopu. Sanomalehdet ympäri maailman ovat menestyksekkäästi luoneet lisäarvoa mainostajille huolimatta kovasta kilpailusta. Ne löytävät uusia markkinoita ja uusia liiketoimintamalleja, jotka soveltuvat sekä uutistuotantoon että mainostamiseen ja levikkiin.”
Maailmanlaajuisesti enemmän kuin 93 prosenttia sanomalehtien tuloista tulee yhä printistä, ja printti tulee tulee raportin mukaan olemaan vielä vuosia tärkein tulonlähde. Samaan aikaan sanomalehdet investoivat kaksilinjaisen liiketoimintamallin lisäksi monilähteiseen liiketoimintaan.
Vaikka digitaalinen mainonta edustaa vain pientä osaa sanomalehtien tuloista, sen osuus kuitenkin kasvaa merkittävästi: viime vuonna kahdeksan prosenttia ja 59 prosenttia viiden viime vuoden aikana. Suurimmat hyötyjät digimainonnasta ovat olleet sosiaalinen media ja teknologiafirmat. Google vei viime vuonna suurimman potin, 38 prosenttia (19,3 miljardia dollaria ja Facebook lähes 10 prosenttia, liiton raportista ilmenee.