Suomalaisen Ixonos Oyj:n Al Jazeeralle tekemä AJ+-uutispalvelu on päässyt kovatasoiseen finalistijoukkoon alallaan arvostetussa ja tunnetussa World’s best designed digital news –kilpailussa. Kilpakumppaneina ovat muun muassa The New Yorker, Harvard Law Review sekä Facebook, Twitter ja YouTube. Kilpailun voittaja julkistetaan lauantaina 11.4. Washington DC:ssä, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
Al Jazeera on tunnettu ennakkoluulottomista, uusista uutispalvelukonsepteista, joista AJ+ on yksi esimerkki. AJ+ suunniteltiin sosiaalisen median kanssa kasvaneille nuorille aikuisille, diginatiiveille, joita perinteiset uutismediat eivät puhuttele. AJ+ lanseerattiin syyskuussa 2014 ja se on Yhdysvalloissa saavuttanut kohderyhmässään, 18 – 30 –vuotiaissa rohkean ja erilaisen uutispalvelun maineen ja kasvattanut suosiotaan tasaisesti.
Innovatiivinen käyttäjälogiikka: Kuin korttipakkaa selailisi
AJ+:ssä käyttäjälähtöisenä innovaationa on kepeä selailulogiikka, jonka avulla uutissisältö voidaan tuoda mobiililaitteeseen houkuttelevasti, monimuotoisesti ja kohderyhmäänsä koukuttavasti. Perinteisen monotonisen uutislistan sijaan jokainen uutisjuttu esitellään omana pienenä ”korttipakkanaan”, jota voi selata älypuhelimen näytöstä.
”Yhdellä kortilla on uutiseen liittyvä videopätkä, toisella keskustelua siitä, kolmannella uutisjuttua selkeyttävä infografiikka, neljännellä vaikkapa tietovisakysymyksiä aihepiiristä”, selvittää Ixonosin Senior Visual Designer Tom Morgan.
Ixonosin käsialaa on AJ+:n digitaalinen design sekä uutissovelluksen ohjelmointi.
Designin ja teknologian luova yhdistelmä
AJ+ on yksi esimerkki design-lähtöisistä asiakasprojekteista, joita Ixonos tekee maailmalaajuisesti. Kansainväliset onnistumiset eivät tule sattumalta. Ixonos on panostanut useamman vuoden design-lähtöisen ratkaisutarjontansa kehittämiseen ja sen saumattomaan integrointiin sovelluskehityksen kanssa. Tänä päivänä Ixonos toimistot Helsingissä, Lontoossa ja San Franciscossa työllistävät yli 50 palvelumuotoilun, ohjelmistokehityksen sekä projektinhallinnan huippuosaajaa.
”Pelkkä design tai teknologinen ylivertaisuus eivät riitä kilpailussa”, sanoo Ixonosin Senior Vice President Teppo Kuisma. ”Pyrimme tuottamaan asiakasratkaisuillamme wow-kokemuksia ja niihin päästään yhdistämällä teknologian mahdollisuudet luovasti designiin. Tämä holistinen design-ajattelu oli edellytys niillekin innovaatioille, joista syntyi AJ+.”