Jääskeläinen vastaa Helsingin Sanomien vastaavan päätoimittaja Kaius Niemen kolumniin, joka julkaistiin 1.2.2015 HS:ssa.
”Internet-uutismaailmassa johtavan uutistoimijan asemasta kilpailee kaksi iltapäivälehteä, Iltalehti ja Ilta-Sanomat. Niillä on yhteensä yli puolet kaikesta uutiskäytöstä Suomessa. Kun kysytään tärkeintä uutislähdettä internetissä, jo joka kolmas vastaa: Iltapäivälehden verkkosivut.”
”Jompikumpi iltapäivälehti voittaa lopulta niiden välisen kilpailun. Näin on tapahtunut kaikissa muissa Pohjoismaissa. Voittaja tulee olemaan yleisöltään laajin ja internetin tärkein uutismedia, joka kykenee kannattavaan toimintaan mainosrahoituksella”, Jääskeläinen kirjoittaa Ylen web-sivustolla.
”Kun Yle tutki omaa vaikutustaan netin uutismarkkinaan, paljastui iltapäivälehtien tappava vaikutus maakuntalehtien verkkoliiketoimintaan tulevaisuudessa”, hän toteaa.
”Miksi ihmiset ovat haluttomia maksamaan verkon uutispalveluista? Kaksi prosenttia ilmoitti syyksi Ylen ilmaisen tarjonnan. Sen sijaan 26 prosenttia kertoi syyksi sanomalehtien ilmaisen tarjonnan.”
”Suomeen voi toki jäädä iltapäivälehtien rinnalle myös verkkolehtiä, joiden sisältö on muurin takana vain maksavien asiakkaiden käytössä. Näiden yleisö ei ole läheskään koko kansa, vaan sen maksuhaluinen ja -kykyinen osa.”
”Lähtötilanne ei ole helppo. Tilattavien maakuntalehtien yhteenlaskettu osuus verkon uutiskäytöstä on nyt vaivaiset 15 prosenttia.”
”Jos tilattavat sanomalehdet kuihtuvat, kaupallinen uutistoiminta televisiossa on ongelmissa ja iltapäivälehdet ottavat verkossa hallitsevan aseman, mitä Ylen pitäisi tehdä? Lopettaa kehittyminen ja jättää tehtävänsä hoitamatta?”
”Kaupallisen viestinnän ongelmat aiheutuvat pääasiassa kilpailun lisääntymisestä kaupallisessa viestinnässä.”
”Uusia kilpailijoita on tullut varsinkin mainosmarkkinoille myös ulkomailta, suurimpana Google. Suuret mainostajat tavoittavat kuluttajat myös suoraan: Ikea ja Motonet ovat verkossa kävijämääriltään yhtä suuria kuin keskikokoiset maakuntalehdet”, Jääskeläinen kirjoittaa.