Radioiden ylimmän kattojärjestön RadioMedian järjestämät Kaiku ja RetroKaiku- radiomainoskilpailut huipentuivat torstaina KaikuGaalassa, jossa palkittiin kaikki viime vuoden parhaimmat radiomainokset, sekä kaupallisen radion 30.vuotisjuhlavuoden kunniaksi myös historian parhaita spotteja. Kaiku-kilpailun tuomaristo koostui mainosalan ammattilaisista.
Family Inc:n suunnittelema ja Hot Spotin tuottama Ruusuja ja Risuja -mainossarja voitti niin yrityskuva-kategorian kuin koko kilpailun parhaan mainoksen palkinnon. Mediatoimistona kampanjassa oli Voitto.
Kaiku-tuomariston puheenjohtajana toimineen, mainostoimisto 358:n strategiajohtaja Peter Barmerin mukaan alan kliseet voidaan kääntää mainonnassa vahvuuksiksi.
– Huom! Kiinteistönvälitys erottui joukosta. Tuomaristo antoi kehuja asiakkaan rohkeudesta sekä siitä, että mainoksesta välittyi yhdessä tekeminen toimiston ja asiakkaan välillä.
Kaupallinen radio täyttää tänä vuonna 30 vuotta ja sen kunniaksi jaettiin RetroKaiku- palkintoja. RetroKaiku-kultaa nappasi Carrols vuosien 1993-1995 spoteilla. Spotit suunnitteli hasan & partnersin Petri Pesonen ja Jon Granström, projektijohtajana toimi Lauri Gulin. Asiakkaan edustaja oli Catharina Stackelberg ja tuotantoyhtiönä Soundart / Manne Railo.
RetroKaikua tuomaroi kuusi alan nuorta lupausta ja heidän mentorinaan toimi Markku Rönkkö, jonka mielestä esiin nousivat ne spotit, joissa radion ominaisuuksia oli hyödynnetty parhaiten.
– Carrolsin mainossarjaa ei aika ole syönyt ja käsikirjoitus antaa tilaa näyttelijälle, Rönkkö toteaa.
Elämäntyöstään Kultainen mikrofoni -palkinnon sai Aake Kalliala ja vuoden ääninäyttelijäksi/speakeriksi valittiin Pasi Ruohonen. Vuoden tuotantoyhtiöksi valittiin viidettä kertaa peräkkäin Miracle Sound.
Vuosittain järjestettävän Kaiku-radiomainoskilpailun tavoitteena on kehittää suomalaisen äänimainonnan laatua ja kohottaa sen arvostusta. Samalla kilpailu tarjoaa mainonnan tekijöille tuoretta inspiraatiota työhönsä.