Eurobest, Euroopan suurin ja arvostetuin markkinointifestivaali, on julkistanut vuoden 2014 palkintojen saajat. Tämän vuoden ja Eurobestin historian voitokkain maa oli Iso-Britannia 75 palkinnollaan. Heti perässä olivat Saksa 71 palkinnollaan ja Ranska 58 palkinnollaan.
Vuoden mainostaja -tittelillä palkittu Volvo Trucks kahmaisi itselleen kuusi palkintoa, joista yksi on filmisarjan Grand Prix. Lions Festivalsin puheenjohtaja Terry Savagen mukaan ”saavutus on huikea ja palkinnoillaan Volvo Trucks on todella ansainnut paikkansa äärimmäisen rohkeana ja luovana brändinä”.
”Sekä filmi- että printtisarjoissa oli todella taidokkaita töitä, jotka huokuivat ammattitaitoa”, kommentoi tuomariston puheenjohtaja, Bob Reilly, Global Creative Chairman, McCann Worldgroup, näkemiään töitä. ”Euroopan todelliset mahdollisuudet kuitenkin löytyivät Integrated-sarjasta. Parhaat näkemäni ideat yllättivät monin eri tavoin ja eri paikoissa. Tällaisia ideoita on vaikea toteuttaa, mutta kun ne on toteutettu hyvin, niillä saavutetaan paljon muutakin kuin vain mainosalan palkintoja.”
2014 EUROBEST-VOITTAJAT:
BRANDED CONTENT & ENTERTAINMENT 24 voittajaa: 1 Grand Prix -palkinto, 3 kultaa, 11 hopeaa, 9 pronssia.
Grand Prix -palkinto: TBWAHelsinki, Suomi, ”Brändärit” – Työpaikka-sitcom, jossa fiktiivinen mainostoimisto tekee töitä oikeille asiakkaille, kuten Gigantille, Pauligille, Atrialle, Fazerille, Viking Linelle, Metsä Tissuelle, LIDLille, Soneralle, Nissanille ja Instrumentariumille.
CRAFT – FILM 34 voittajaa: 1 Grand Prix, 7 kultaista, 8 hopeaa, 18 pronssia
Grand Prix: BETC Pariisi, Ranska, ”The Big Leap”, Lacoste
CRAFT – PRINT & POSTER 9 voittajaa: 1 Grand Prix, 2 kultaista, 3 hopeaa, 3 pronssia
Grand Prix: Y&R Praha, Tsekin tasavalta, ”Fork”, ”Exhaust”, ”Kickstarter”, ”Piston”, PHD Bikes
DESIGN 34 voittajaa: 1 Grand Prix, 5 kultaista, 10 hopeaa, 18 pronssia
Grand Prix: INGO Tukholma, Ruotsi, ”Dill – The Restaurant”, LIDL Discount Supermarkets
DIRECT 25 voittajaa: 1 Grand Prix, 3 kultaista, 10 hopeaa, 11 pronssia
Grand Prix: The Cyranos McCann Barcelona, Espanja, ”Pay Per Laugh”, Teatreneu
FILM 20 voittajaa: 1 Grand Prix, 3 kultaista, 5 hopeaa, 11 pronssia
Grand Prix: Forsman & Bodenfors Göteborg, Ruotsi, ”The Epic Split”, Volvo Trucks
INTEGRATED 5 voittajaa: 0 Grand Prix, 2 kultaista, 1 hopeaa, 2 pronssia
Grand Prix -palkintoa ei jaettu tässä sarjassa
INTERACTIVE 44 voittajaa: 1 Grand Prix, 6 kultaista, 14 hopeaa, 23 pronssia
Grand Prix: Leo Burnett Lontoo, Holler Lontoo, Leo Burnett Toronto, Leo Burnett Chicago, Iso-Britannia, ”#Likeagirl”, P&G
INNOVATION 4 voittajaa: 1 Grand Prix, 3 innovaatio-palkintoa
Grand Prix: The Cyranos McCann Barcelona, Espanja, ”Pay Per Laugh”, Teatreneu
MUUT JAETUT PALKINNOT:
Media Network of the Year 1. palkinto: Starcom MediaVest Group, 2. palkinto: PHD, 3. palkinto: OMD. Palkinto jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.
Agency of the Year 1. palkinto: adam&eveDDB Lontoo, 2. palkinto: The Cyranos McCann Barcelona, 3. palkinto: Forsman & Bodenfors Göteborg
The Eurobest Golden Palm 1. palkinto: Folke Tukholma, 2. palkinto: Academy Films Lontoo, 3. palkinto: MJZ Lontoo. Palkinto jaetaan eninten palkintoja saaneelle tuotantoyhtiölle.
Independent Agency of the Year 1. palkinto: Forsman & Bodenfors Göteborg, 2. palkinto: Kolle Rebbe Hampuri, 3. palkinto: Jung von Matt Hampuri
The Network of the Year 1. palkinto: DDB, 2. palkinto: Publicis, 3. palkinto: McCann
”Yli 2 200 vierasta houkutellut Helsingin Eurobest on ollut upea kokemus. Voittajatyöt osoittavat, että Euroopasta todella löytyy luovuutta, innovaatioita ja kykyjä”, Lions Festivalsin toimitusjohtaja Philip Thomas sanoo. ”Näiden kolmen onnistuneen päivän jälkeen odotamme jo innolla vuoden 2015 Eurobest-festivaalia, joka toteutetaan Antwerpenissä”, lisää Eurobest-festivaalin johtaja Louise Benson.