Eurobest, Euroopan suurin ja arvostetuin markkinointifestivaali, on julkistanut vuoden 2014 palkintojen saajat. Tämän vuoden ja Eurobestin historian voitokkain maa oli Iso-Britannia 75 palkinnollaan. Heti perässä olivat Saksa 71 palkinnollaan ja Ranska 58 palkinnollaan.

Vuoden mainostaja -tittelillä palkittu Volvo Trucks kahmaisi itselleen  kuusi palkintoa, joista yksi on filmisarjan Grand Prix. Lions Festivalsin puheenjohtaja Terry Savagen mukaan ”saavutus on huikea ja palkinnoillaan Volvo Trucks on todella ansainnut paikkansa äärimmäisen rohkeana ja luovana brändinä”.

”Sekä filmi- että printtisarjoissa oli todella taidokkaita töitä, jotka huokuivat ammattitaitoa”, kommentoi tuomariston puheenjohtaja, Bob Reilly, Global Creative Chairman, McCann Worldgroup, näkemiään töitä. ”Euroopan todelliset mahdollisuudet kuitenkin löytyivät Integrated-sarjasta. Parhaat näkemäni ideat yllättivät monin eri tavoin ja eri paikoissa. Tällaisia ideoita on vaikea toteuttaa, mutta kun ne on toteutettu hyvin, niillä saavutetaan paljon muutakin kuin vain mainosalan palkintoja.”

2014 EUROBEST-VOITTAJAT:

BRANDED CONTENT & ENTERTAINMENT 24 voittajaa: 1 Grand Prix -palkinto, 3 kultaa, 11 hopeaa, 9 pronssia.

Grand Prix -palkinto: TBWAHelsinki, Suomi, ”Brändärit” – Työpaikka-sitcom, jossa fiktiivinen mainostoimisto tekee töitä oikeille asiakkaille, kuten Gigantille, Pauligille, Atrialle, Fazerille, Viking Linelle, Metsä Tissuelle, LIDLille, Soneralle, Nissanille ja Instrumentariumille.

CRAFT – FILM 34 voittajaa: 1 Grand Prix, 7 kultaista, 8 hopeaa, 18 pronssia

Grand Prix: BETC Pariisi, Ranska, ”The Big Leap”, Lacoste

CRAFT – PRINT & POSTER 9 voittajaa: 1 Grand Prix, 2 kultaista, 3 hopeaa, 3 pronssia

Grand Prix: Y&R Praha, Tsekin tasavalta, ”Fork”, ”Exhaust”, ”Kickstarter”, ”Piston”, PHD Bikes

DESIGN 34 voittajaa: 1 Grand Prix, 5 kultaista, 10 hopeaa, 18 pronssia

Grand Prix: INGO Tukholma, Ruotsi, ”Dill – The Restaurant”, LIDL Discount Supermarkets

DIRECT 25 voittajaa: 1 Grand Prix, 3 kultaista, 10 hopeaa, 11 pronssia

Grand Prix: The Cyranos McCann Barcelona, Espanja, ”Pay Per Laugh”, Teatreneu

FILM 20 voittajaa: 1 Grand Prix, 3 kultaista, 5 hopeaa, 11 pronssia

Grand Prix: Forsman & Bodenfors Göteborg, Ruotsi, ”The Epic Split”, Volvo Trucks

INTEGRATED 5 voittajaa: 0 Grand Prix, 2 kultaista, 1 hopeaa, 2 pronssia

Grand Prix -palkintoa ei jaettu tässä sarjassa

INTERACTIVE 44 voittajaa: 1 Grand Prix, 6 kultaista, 14 hopeaa, 23 pronssia

Grand Prix: Leo Burnett Lontoo, Holler Lontoo, Leo Burnett Toronto, Leo Burnett Chicago, Iso-Britannia, ”#Likeagirl”, P&G

INNOVATION 4 voittajaa: 1 Grand Prix, 3 innovaatio-palkintoa

Grand Prix: The Cyranos McCann Barcelona, Espanja, ”Pay Per Laugh”, Teatreneu

MUUT JAETUT PALKINNOT:

Media Network of the Year 1. palkinto: Starcom MediaVest Group, 2. palkinto: PHD, 3. palkinto: OMD. Palkinto jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Agency of the Year 1. palkinto: adam&eveDDB Lontoo, 2. palkinto: The Cyranos McCann Barcelona, 3. palkinto: Forsman & Bodenfors Göteborg

The Eurobest Golden Palm 1. palkinto: Folke Tukholma, 2. palkinto: Academy Films Lontoo, 3. palkinto: MJZ Lontoo. Palkinto jaetaan eninten palkintoja saaneelle tuotantoyhtiölle.

Independent Agency of the Year 1. palkinto: Forsman & Bodenfors Göteborg, 2. palkinto: Kolle Rebbe Hampuri, 3. palkinto: Jung von Matt Hampuri

The Network of the Year 1. palkinto: DDB, 2. palkinto: Publicis, 3. palkinto: McCann

”Yli 2 200 vierasta houkutellut Helsingin Eurobest on ollut upea kokemus. Voittajatyöt osoittavat, että Euroopasta todella löytyy luovuutta, innovaatioita ja kykyjä”, Lions Festivalsin toimitusjohtaja Philip Thomas sanoo. ”Näiden kolmen onnistuneen päivän jälkeen odotamme jo innolla vuoden 2015 Eurobest-festivaalia, joka toteutetaan Antwerpenissä”, lisää Eurobest-festivaalin johtaja Louise Benson.