– Etukeno on meidän vastauksemme median digitaaliseen murrokseen ja kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Painettu lehti tehdään edelleen hyvin, mutta lähestymistapamme lukijan mediapäivään on vahvasti digitaalinen, sanoo Aluemedian johtaja Kari Juutilainen.

Eilen käynnistetty hanke kestää noin 1,5 vuotta, ja siihen on saatu Tekesin Liideri-rahoitusta. Digitalisoinnin nopeutettua polkua helpottaa Alma Aluemedian näkemys maksullisesta sisällöstä. Tavoitteena on, että tilaaja saa lähiaikoina kaiken sisällön yhdellä kuukausimaksulla useammasta kanavasta.

– Liiketoimintamallimme on muuttumassa merkittävästi. Avainsanoja ovat monikanavaisuus ja tarjonnan sopeuttaminen kuluttajan mediapäivään. Samalla toki myös mainostajille tarjotaan monikanavaisia ratkaisuja, koska mainostajat ovat siellä missä kuluttajatkin, Juutilainen sanoo.

– Erityisen ilahtunut olen siitä, että Aluemedian henkilöstöllä on jo valmiiksi näkemystä, asennetta ja intoa uudistaa toimintaamme. Muutos tehdään napakasti ja kerralla, Juutilainen jatkaa.

Aluemedia on Alma Median maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä kustantava liiketoimintayksikkö. Aluemedian tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa, Kainuun Sanomat, Pohjolan Sanomat ja paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy.