Mainonnan eettinen neuvosto käsitteli Pantteri-mainosta yksityishenkilön pyynnöstä. Lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan mainos vahvistaa ennakkoluuloja maahanmuuttajista loukkaavalla tavalla.
Mainoksessa tumma pantteriuimahousuihin pukeutunut ja reiluilla rintakarvoilla varustettu mies flirttailee suomalaisnaiselle altaan reunalla. “Minä voisin olla sinun pantteri”, hän sanoo naiselle suomea murtaen. Paikalle saapuu toinen, vaalea ja pyylevä suomalaismies samanlaisissa pantterikuvioisissa uimahousuissa. ”Kulta! Kulta! Täs ois tää siun aurinkovoide”, hän huikkaa naiselle, ja huomatessaan toisen miehen jatkaa: ”Hello! Nice swimsuit!”. Mainostaja on nimennyt mainoksen Gigoloksi.
Mainonnan eettisen neuvoston käsittelyssä mainosta ei todettu etnisen tai kansallisen alkuperän perusteella syrjiväksi eikä hyvän tavan vastaiseksi.
“Mainos on tyylillisesti voimakkaasti yliampuva eikä siten vakavasti otettavissa. Mainoksen miehet ovat selkeästi karikatyyrejä, ja mainoksesta välittyy hyväntuulinen ja humoristinen tunnelma. Huumorin ei voida katsoa kohdistuvan maahanmuuttajiin”, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta kertoo neuvoston päätöksestä.
Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja yksittäisten mainosten hyvän tavan mukaisuudesta. Lausuntoja voivat pyytää kuluttajat, elinkeinonharjoittajat, viranomaiset ja järjestöt. Mainonnan eettisen neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta sekä Keskuskauppakamari, jossa neuvoston sihteeristö toimii. Annetut lausunnot ovat julkisia.