Soneran tuoreen Koti ja TV -tutkimuksen mukaan älypuhelimet, tabletit ja monipuolistuvat tv-palvelut muuttavat jatkuvasti tv-sisältöjen katselua kodeissa. Tv-palveluista ollaan myös entistä valmiimpia maksamaan: jo lähes puolessa suomalaiskodeista katsotaan maksullisia tv-sisältöjä.
Soneran neljättä kertaa teettämä Koti ja TV -tutkimus kertoo, että langaton netti ja mobiililaitteet ovat yhä tärkeämpiä kotona viihtymisen kannalta. Kun internet ja perinteinen televisio asetettiin tutkimuksessa vastakkain, 62 % suomalaisista ei luopuisi internetistä, ja perinteisestä televisiosta pitää kiinni vain 38 %. Erot ikäluokkien välillä ovat huikeat; 18-24 -vuotiaista ainoastaan 18 % pitää televisiota internetiä tärkeämpänä, kun yli 54-vuotiaissa vastaava luku on vielä niukasti yli 50 %.
Mobiliteettiin liittyvät välineet ovat yhä tärkeämpiä. Älypuhelimien ja tablettien merkitys kotona on vuodessa lähes tuplaantunut: älypuhelimia erittäin tärkeinä piti 32 % (2013: 18 %) ja tabletteja 16 % (2013: 7 %) kotona viihtymisen kannalta.
TV-katselu muuttuu mobiiliksi
TV-sisältöjen katsominen muuttuu, kun ohjelmien tallentaminen viihde- tai nettitelevisiopalveluihin ja maksuttomien ja maksullisten ohjelmakirjastojen käyttö lisääntyy. Tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta katsoo tv-sisältöjä netin kautta, ja yhä useammin näitä sisältöjä katsotaan mobiililaitteilla, jolloin katselusta tulee ajasta ja paikasta riippumatonta.
– Television merkitys sellaisena sen kun sen vielä 10 vuotta sitten pääasiallisesti mielsimme, eli katsotaan televisiovastaanottimesta tv-ohjelmia silloin kun ne lähetetään, pienenee edelleen vanhimpien ikäluokkien jarruttaessa osaltaan vielä kehitystä, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kari Roose.
Suorissa lähetyksissä perinteinen televisio on toki edelleen vahvoilla. Lähes yhdeksän kymmenestä (89 %) suomalaisesta katsoo vähintään viikoittain suoria lähetyksiä perinteisellä televisiolla. Kannettavalla tietokoneella suoria lähetyksiä katsoo jo 16 %.
Tabletista tullut kodin tv-katselulaite
Tabletti löytyy tutkimuksen mukaan jo lähes joka toisesta suomalaisesta kodista (46 %). Suurimmat muutokset tv-sisältöjen katsomistottumuksissa liittyvät tabletteihin: viimeisten 12 kk aikana 14 % kaikista suomalaisista ja 19 % lapsiperheitä edustavista vastaajista on alkanut katsoa tv-ohjelmia tabletilla. Kodin lisäksi tablettia käytetään mm. lomanviettopaikoissa ja hotelleissa.
Neljäsosa (26 %) katsoo jo suoria lähetyksiä ja 28 % tallenteita tabletilla (2013: 21 %). Kodin ulkopuolella tv-ohjelmia katsotaan myös älypuhelimella. Älypuhelinten rooli tv:n katselussa on vahvin odotustiloissa (20 %), julkisissa tiloissa (18 %) ja liikennevälineissä (16 %), joissa katsominen on tyypillisesti lyhytkestoista.
– Tv-sisältöjä katsellaan yhä enemmän tableteilla ja älypuhelimella, mikä vie television katselun kaikkialle. Samalla katselu on aikaisempaa pirstaloituneempaa ja lyhytkestoisempaa. Kotona mobiililaitteet kuljettavat tv:n katselun eri tiloihin, myös ulos ulko-ovesta esimerkiksi parvekkeelle ja pihalle, sanoo Soneran kuluttajaliiketoiminnan johtaja Jussi Salminen.
Valmius maksaa tv-palveluista kasvaa vauhdilla
Suomalaisista 74 % katsoo tv-sisältöjä netin kautta (esim. Yle Areena-, Katsomo-, Ruutu-palvelut). Ilmaisia videosisältöjä katseli 58 % (esim. Youtube) ja laajakaista-TV:tä (esim. Sonera Viihde) 29 % suomalaisista. Internetin tilattavia tv-sisältöjä (esim. Netflix, HBO, Makuuni) katseli joka viides.
Maksullisia tv-sisältöjä katsottiin tutkimuksen mukaan jo 44 % kotitalouksista eli noin 1,1 miljoonassa suomalaiskodissa. Sisällöstä maksetaan keskimäärin noin 14 euroa kuukaudessa.
Suomalaiset ovat entistä yksilöllisempiä tv-sisältöjen suhteen. Television lisäpalveluista eniten käytetään maksuttomia ohjelmakirjastoja (esim. Yle Areena, Katsomo, Ruutu), joita käyttää 59 prosenttia suomalaisista. Maksullisia ohjelmakirjastoja (esim. HBO, Discovery, Disney, Viasat) käyttää joka viides (18 %), samoin ajansiirtopalvelua (21 %).
Entistä monipuolisempi sisältöpalvelujen tarjonta näkyy myös siten, että tallennuslaitteet ovat viihtyvyyden kannalta tärkeitä enää vain viidesosalle (2013: 28 %).
Tiedot käyvät ilmi Soneran neljättä kertaa teettämästä Koti ja TV -tutkimuksesta (aiemmat tutkimukset 2010, 2012 ja 2013). Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa 15.-25.8.2014 välisenä aikana ja siihen vastasi 2025 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat 18−79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset, jotka katsovat tv-sisältöjä. Tulokset on painotettu edustamaan Suomen 18-79 -vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.