Viime vuoden lopulla perustettu yritys on alusta asti tähdännyt Skandinavian markkinoille. Myös Venäjä oli yrityksen tavoitelistalla vielä alkuvuodesta mutta yleinen epävarmuus ja ruplan huono kurssi ovat hidastaneet itänaapurin markkinoille laajentumista.

”Panostamme Ruotsiin tässä vaiheessa mutta pidämme ajatukset avoimina myös muille markkinoille. Ruotsin kaupassa voimme menestyä samoilla eväillä kuin Suomessakin eli laajalla valikoimalla, tehokkaalla digitaalisella markkinoinnilla ja laadukkaalla asiakaspalvelulla”,  Förfamiljen.se -verkkokauppaa harjoittavan yrityksen toimitusjohtaja Henri Huovinen kertoo.

Ruotsalaiset kuluttajat ovat monella tapaa samalaisia kuin suomalaiset. Usea Suomessa myytävä brändi on ruotsalaista alkuperää, josta voidaan päätellä samankaltaisten tuotteiden kiinnostavan molemmissa maissa. Myös sääolosuhteet ovat hyvin lähellä toisiaan, joten samalla tuotevalikoimalla voidaan palvella molempien maiden asiakkaita. Maakohtaiset erot vaihtojen ja palautusten logistiikkahinnoissa muuttavat pelikenttää hieman, minkä vuoksi esimerkiksi vaatteiden kustannukset saattavat nousta. Toisaalta paikallinen hintataso Ruotsissa on myös verrattain korkeampi kruunun hyvän kurssin vuoksi.

”Odotamme Ruotsin markkinoilta selvää kasvupiikkiä jo kotimaassakin nopeasti kasvaneelle myynnille. Tuotteillamme on edullinen hintataso ja isommissa tilauksissa tarjoamme ilmaisen toimituksen, kuten Suomessakin”, toteaa Huovinen.