MSN on lanseerannut uuden sivuston maakohtaisesti yli 50 kielellä. Yhtiö aikoo nousta ykköseksi. Siinä onkin haastetta vielä Suomessa, koska Ilta-Sanomat ja Iltalehti painivat omassa sarjassaan noin kolmen miljoonan viikkokävijän määrillään. MSN on vielä maakuntasarjassa. MSN:llä on vain noin kymmenen prosenttia tästä tasosta, mutta voi kohta hätyytellä kuitenkin Hesaria, jolla on vain 1,7 miljoonaa kävijää viikossa.
MSN on tehnyt globaalista sisällön tuotannosta sopimukset yli tuhannen partnerin kanssa, mutta hintalappua Microsoft ei paljasta. Hinta tuskin on juuri mitään, koska muille ilmaissivustoille kuten MTV:lle ja Uudelle Suomelle on tärkeää vain saada tätä kautta uusia kävijöitä mainosmyyntiään varten.
Merkillepantavaa on, että Suomessa uutisia tuottaa mm. STT, joka on mediyhtiöiden omistama. STT:n omistajat ampuvat tässä kohtaa komeasti omaan nilkkaansa. Ei voi käsittää miksi ne antavat omistamansa yhtiön kilpailla tuhoisasti niitä itseään vastaan.
MSN:n media on itse asiassa aika kauaskantoinen ratkaisu. Maksulliseen uutissisältöön ei enää jaksa uskoa kukaan, kun kaiken tarvittavan saa ilmaiseksi MSN:n tapaisilta saiteilta. MSN tukee erinomaisesti Microsoftin ohjelmisto- ja laitekauppaa, joten uutisjakelu voidaan katsoa lähinnä miltei monopoliasemassa olevan softakauppiaan markkinointikeinoksi.
Kehitys kulkee nyt tähän suuntaan, eikä sille mitään voi. Jos joku mediatalo haluaa saada tuloja journalistisen sisällön myynnistä netissä, täytyy keskittyä todella ainutlaatuisen aineiston julkaisemiseen. Kenties jotkut tekniikan tai talouden syvällisemmät tiedot voivat olla sellaisia, mutta lukijakunta on kuitenkin varsin rajallinen. Massat eivät uutisista maksa. Piste.
Kun MSN:n toimia tarkastelee objektiivisesti, voi Microsoftin ratkaisua vain onnitella. Se on hyväksi vapaalle tiedonvälitykselle, ylipäätään liiketoiminnalle ja kuluttajile. Huonoa se on uutistoimintaan keskittyneille perinteisille mediataloille, koska ne menettävät taatusti kokonaan liiketoimintamahdollisuudet ajan oloon. Jää jäljelle muutamia sisällöntuotantoon erikoistuneita taloja, joiden aineistoa syndikoidaan nettiin lukuisille sivustoille. Kovin rapoisia tuloja sellaisesta ei kerry, tosin eläähän sitä pienemmälläkin palkalla.