TNS Media Intelligencen mukaan mediamainonta on supistunut Suomessa yhdeksän vuosineljännestä putkeen, keväästä 2012 lähtien. Vuosineljännestasolla kuluvan vuoden huhti-kesäkuun 2,3 prosentin lasku mediamainonnassa oli kuitenkin edellisvuoden vertailukauteen nähden maltillisin supistumistahti viimeisten kolmen vuoden aikana, mikä antaa signaalin toimialan suhdannepohjan lähestymisestä.
Kurssimuutokset vuoden 2014 alusta (muutos 5 vuotta)
Alma Media +1,0 prosenttia (-58,6 prosenttia)
Keskisuomalainen -2,7 prosenttia (-42,3 prosenttia)
Sanoma -21,4 prosenttia (-66,8 prosenttia)
Pohjois-Karjalan Kirjapaino -23,8 prosenttia (-40,2 prosenttia)
Ilkka-Yhtymä -25,6 prosenttia (-64,8 prosenttia)
TNS Media Intelligencen mukaan aikakauslehtimainonta laski kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 12,0 prosenttia ja televisiomainonta 6,5 prosenttia vuodentakaisesta vertailukaudesta. Verkkomedia kasvoi toisella neljänneksellä 15,8 prosentin vauhtia, ja sen kasvuvauhti kiihtyi elokuussa 23,5 prosenttiin.
Erot mediamainonnan kanavien välillä ilmenevät toimialan osakkeiden kurssikehityksessä. Digitaalisen liiketoiminnan strategiassa pisimmällä oleva Alma Media on alkuvuoden ykkönen, ja tilattavien sanomalehtien ohella kaupunkilehtiliiketoimintaa harjoittava Keskisuomalainen on kakkonen. Syvimmällä painettujen tilaustuotteiden maailmassa olevat yhtiöt ovat jatkaneet laskuputkessa.
Alma Media ja Keskisuomalainen toimialan houkuttelevimmat ostokohteet.
– Digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta on liki 30 prosenttia. Yhtiö kasvatti kuluvan vuoden toisella neljänneksellä vertailukelpoista käyttökatettaan 21,4 prosenttia vuotta aiemmasta, onnistuen kasvamaan verkkomediamyynnissä selvästi painetun mediamyynnin laskua nopeammin. Yhtiö ei ole kaukana tilanteesta, jossa digitaalisten palveluiden liikevaihdon kasvu kompensoi täysin painetun median liikevaihdon pudotuksen. Samanaikainen kustannuskuri muodostaa yhtiön tuloslaskelmaan merkittävän vivun ylöspäin, Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju kertoo.
Kaupunkilehtiin panostanut Keskisuomalainen kärsii puhdasta tilauslehtitaloa vähemmän painettujen sanomalehtien levikki- ja mainosmyynnin laskusta, sillä kaupunki- ja noutolehtien mainoseurot vähenevät tällä hetkellä ainoastaan 2,4 prosentin vuositahtia, siinä missä varsinaiset sanomalehdet myivät elokuussa 2014 mainostilaa TNS Media Intelligencen mukaan 11,3 prosenttia vuodentakaista vertailukautta vähemmän.
Kaikkiaan Nordnet pitää lyhyellä tähtäimellä epätodennäköisinä suuria media-alan yritysjärjestelyjä kotimaassa. Suurimmat mediatalot näyttävät valinneen itsenäiset kasvustrategiansa yritysostoin ja yhteistoimituksin. Todennäköisimmän skenaarion mukaan alan suuryhtiöt fokusoivat kassavirtansa lyhyellä tähtäimellä vakavaraisuuden kohentamiseen, eikä paluuta 2000-luvun alkuvuosien vuolaisiin osinkovirtoihin ole näköpiirissä. Erityisesti Ilkka-Yhtymä ja Sanoma joutuvat elämään suu säkkiä myöten.