Laki merkitsee käytännössä median ulkomaisen omistuksen kansallistamista siltä osin, koska median osakkeille on vaikea löytää ostajaa. Tämän on huomannut mm. Sanoma-yhtiö, joka on hakenut ostajaa Venäjän liiketoimilleen jo tovin aikaa. Sanomalle tämä saattaa merkitä, että Venäjältä on pakko poistua häntä koipien välissä.
Mediaomistuksen tarkoituksena on estää Venäjän nykyhallinnon vastainen tiedonvälitys. Ottamalla myös ulkomaiset mediatalot haltuunsa presidentti Vladimir V. Putin pystyy kontrolloimaan laajasti Venäjän tiedonvälitystä. Tällä hetkellä valtio hallitsee jo televisiokanavia.
Venäjän suurimman talouslehden Vedomostin omistavat Finacial Times, Dow Jones ja Sanoma-konserni. Sanoman venäläisiä julkaisuja ovat myös Cosmopolitan, Esquire, National Geographic, Men´s Health sekä uutislehti Moscow Times.
Ruotsalainen Bonnier kustantaa Pietarissa talouslehti Delovoy Petersburgia. Ruotsalainen TV-yhtiö MTG omistaa 38 prosenttia venäläisestä TV-kanava CTC-mediasta, josta yhtiö joutuu luopumaan.
Lakiesityksen tekijä Vadim Dengin perustelee ehdotustaan, että uusi kylmä sota, informaatiosota edellyttää Venäjältä tiukentuvia toimia. Hän väittää, että länsi käyttää mediaa hyväkseen hyökätäkseen Venäjän hallitusta vastaan.
New York Timesin mukaan Vedomostin päätoimittaja Leonid Bershdisky pitää median ulkomaista omistusta ainoana keinona, joka on suojellut Venäjän median riippumattomuutta. Kun sekin loppuu, tämä pienikin suoja on kadonnut, hän murehtii.
Lakialoitetta vastusti ainoastaan Dmitry G. Gudkov, joka on osallistunut opposition mukana mielenosoituksiin.
http://www.hs.fi/ulkomaat/aihe/venajanmedia/