Internetin käyttäjistä lähes puolet meni ostamaan tuotteita saatuaan kaupallista sähkopostimarkkinointia. Verkkokauppaan meni suurin osa 43 % ja kivijalkamyymälään viidennes.
Selvityksen mukaan netin käyttäjät pitävät mieluisampana kanavana sähköpostia. Sen osuus on 46 prosenttia. Yrityksen verkkosivut ovat seuraavalla sijalla, 32 prosenttia. Printtimainontaa haluaa vain joka kymmenes. Sosiaaliset verkot toimivat heikosti, sillä vain viisi prosenttia haluaa mainontaa siellä. Mobiilimainonta, tekstiviestimainokset ja puhelinmyynti voidaan luokitella jopa epäsuosituiksi.
Toimiva digitaalinen markkinointi on yrityksille itse asiassa elämän ja kuoleman kysymys. Jättäytymällä syrjään tehokkaista tehokkaista menetelmistä, ja luottamalla esimerkiksi vain lehtimainontaan, eivät kaupan ovet saranat juurikaan tarvitse rasvausta. Kauppa ei enää käy perinteisillä markkinointikeinoilla.
Verkko on kuluttajaystävällinen kanava, koska nyt kaupan tarjoukset ovat helposti omalla pöydällä, kun avaa sähköpostin. Hakukoneet ovat suosittuja, mutta johtavat kuitenkin sattumanvaraisesti kauppatapahtumaan. Sen sijaan kohdennettu sähköpostimarkkinointi, joka perustuu kuluttajan suostumuksella tapahtuvaan luokitteluun ja käyttäytymisen analysointiin, toimii tehokkaasti.
Digitaalinen markkinointi on jatkumo, jossa sen kaikki osaset tulee lopulta olla kunnossa. Hyvä verkkosivusto näyteikkunana on kaiken perusta, jonka ympärille brändin rakentaminen tapahtuu. Sivustoa pitää markkinoida sähköpostin välityksellä uutiskirjeillä ja tarjouskampanjoilla. Sivuston brändiä tulee markkinoida myös lehdistötiedotteilla ja verkkomainonnalla eri kanavissa, ja ennen kaikkea hakukoneissa. Kolmanneksi käyttäjien analysointi viimeistelee todellisen hyödyn, mikä realisoituu kuluttajien ja asiakkaiden suorittamina ostoina tai muina kaupallisina tilauksina.
Ranskalaiset ovat suurena kansakuntana kääntyneet verkon käyttäjiksi. Maassa on jo 44 miljoonaa ihmistä netissä. Sain tuntumaa Ranskan kaupan ja markkinointiviestinnän valtavaan rakennemuutokseen viikon kuluessa, kun suomalaisen Koodiviidakko Oy:n vientiyhtiö Liana Technologies piti seminaaria Ranska-Suomi kauppakamarin kanssa Suomen Ranskan suurlähetystössä Pariisissa. Innostus verkkoviestintään on suuri osallistujien määrästä ja keskusteluista päätellen. Ilahduttavaa oli havaita, Ranskan markkinoille on mennyt myös suomalaistaustaisia verkkokauppayrittäjiä.