Saksan digitaalinen media on täysin riippuvainen Googlesta. Sen kautta tulevat lähes kaikki kävijät median sivustoille. Springerin tuloista jo 60 prosenttia tulee digitaaliselta puolelta, joten Google on päässyt täysin ratkaisevaan asemaan, miten Springer tulee menestymään.

Tällä hetkellä ei ole vaihtoehtoa edes osittaiselle kilpailevalle teknologialle, joka korvaisi Googlen suorittaman mainosten automaattisen markkinoinnin. Springerillä ei ole muuta hakukonetta käytettävissä kuin Google, jolla on nyt 91,2 prosentin markkinaosuus verkon hakutoiminnoista.

Döpfner syyttää EU:n espanjalaista kilpailukomissaari Joaquin Almuniaa, että hän ei tee tarpeeksi Googlen pysäyttämiseksi. Döpfner sanoo avoimessa kirjeessään Googlen pääjohtaja Eric Schmidtille Frankfurter Allgemeine -lehdessä, että jokainen monopoli on murtunut jossain vaiheessa, jos ei muuten niin poliitikkojen päätöksellä. Onko Google viisas, kun se odottaa, että poliitikot pilkkovat Googlen, hän kysyy.

Döpfner vaatii, että Googlen on lisättävä toimintansa läpinäkyvyyttä. Hän esittää oman vaatimuslistansa: Cookiet on tuhottava vierailun jälkeen, hakutulokset on tuotettava selkeän kriteeristön mukaan, algoritmin muutokset on julkistettava, IP-osoitteita ei saa tallentaa, asiakkaan käyttäytymistä ei saa tallentaa kuin asiakkaan pyynnöstä, yhtiön suunnitelmat ja tutkimushankkeet on julkistettava.

Googlen pääjohtaja on viikkoa aiemmin kirjoittanut FAZ:ssa, että Googlen tuotteiden avulla Saksaan on syntynyt 28.000 uutta yritystä, joihin on tullut 100.000 uutta työpaikkaa. Google on maksanut pelkästään vuonna 2013 kaikkiaan yhdeksän miljardia dollaria AdSense-palvelun kautta mainostuloja mediataloille.

Mediatalot eivät pysty sivuuttamaan Googlea eivätkä laittamaan sivustojaan maksullisiksi, koska Google ei palvele suljettuja sivustoja. Jos historiaa on uskominen, jossain vaiheessa Googlen monopolistinen toiminta tullaan lopettamaan, kuten muutkin monopolit. Kysymys kuuluukin miten?