Sanoma Oyj:n liikevaihto laski 6,6 prosenttia edellisvuodesta. Liikevaihtoa kuitenkin kertyi vielä 2,218 miljardia euroa.

Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen arvioi, että vuonna 2014 Sanoma odottaa rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon laskevan jonkin verran verrattuna vuoteen 2013. Liikevoittomarginaalin ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan edellisvuotta alhaisemmalla tasolla (2013: 7,0 %).

Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen kertoo, että yhtiö keskittää vastedes liiketoimintaa rakenteellisesti houkutteleville markkinoille ja digitaalisiin palveluihin. Liiketoiminnalla on kaksi peruspilaria: johtava monikanavainen kuluttajamedialiiketoiminta ja kasvava osuus digitaalisen median markkinoista niin Suomessa kuin Hollannissa, sekä ainutlaatuisesti asemoitu oppimisliiketoiminta useilla valitsemillamme markkinoilla.

Sanoman uudistumisessa on pohjimmiltaan kyse tarjontamme uudistamisesta. Tekemämme valinnat antavat meille mahdollisuuden keskittyä täysimääräisesti niille alueille ja liiketoimintoihin, joilla on paras muutos- ja kasvupotentiaali, Kaukonen sanoo.

”Hollannin aikakauslehtiliiketoiminnassa keskitymme valikoituihin vahvoihin aikakauslehtibrändeihin viidellä määritellyllä sisältöalueella. Lehtiportfolion järkeistäminen etenee suunnitellusti. Katsojaosuutemme Hollannin TV-liiketoiminnassa on säilynyt vuoden 2012 tasolla. Digitaalisten palveluiden myynti oli vahvassa kasvussa neljännellä neljänneksellä.”

”Suomessa, maan suurin sanomalehti Helsingin Sanomat organisoi toimituksensa uudelleen ja julkisti useita journalistisia ja sisältöön liittyviä uudistuksia pyrkiessään yhä paremmin vastaamaan lukijoidensa tarpeisiin. Investoinnit videoalustaan ja digitaalisiin palveluihin ovat luoneet perustan digitaalisen kuluttajamedian uusille tuotoille. Sanoman digitaalisten palvelujen mobiilikäyttö ylitti työasemakäytön vuoden 2013 lopussa. Uusi yhdistetty Sanoma Media Finland parantaa yhteistyötä ja pyrkii yhdistämään monikanavatarjontansa edut.”

”Vuonna 2014 jatkamme muutosstrategiamme toteuttamista. Kiihdytämme kehitysvauhtia kuluttajille, mainostajille ja opettajille suunnatuissa tuotteissa ja palveluissa. Konserninlaajuinen kulusäästöohjelma auttaa Sanomaa rahoittamaan tulevaisuuden kasvua varten tarvitsemamme investoinnit.”

Sanoman näkymät perustuvat kolmeen merkittävään tekijään: (1) tärkeimpien toimintamaiden heikon taloudellisen kehityksen ja printtimarkkinoiden alavireen vaikutus liikevaihtoon ja liikevoittoon, (2) Sanoman 100 milj. euron kustannussäästöohjelman vahva positiivinen vaikutus, ja (3) kasvavat panostukset digitaalisen liiketoiminnan kasvuun kuluttajamediassa sekä Learning-segmentin laajentumiseen tutorointimarkkinalle ja kehittyviin maihin.

Keskipitkän aikavälin näkymät

Strategisen uudelleenjärjestelyn edetessä Sanoma odottaa, että vuodesta 2016 lähtien rakennemuutoksilla oikaistu konsernin liikevaihto palaa kasvu-uralle. Liikevoittomarginaalitavoite ilman kertaluonteisia eriä on noin 10 % liikevaihdosta. Sanoman tavoitetaso nettovelan suhteelle käyttökatteeseen (EBITDA) on alle 3,5.

Sanoma Oyj:n pörssitiedote