Markkinointiautomaatio on toki tuttua Suomessa. Monet digitaalisen viestinnän erikoisfirmat tarjoavat sitä, mutta joukko on perin harvalukuinen. Vain muutama isompi yritys Suomessa käyttää sitä edes jossain määrin käytännön markkinoinnissaan. PK-firmoille se on vielä miltei tuntematonta.
Yhdysvalloissakin ”Marketing Automation” on nuorta. Vasta kärkifirmat ovat ottaneet sen pienessä mittakaavassa käyttöönsä. Buumi on kuitenkin kova. Suunnan näyttäjinä ovat digitaalisen viestinnän pioneerit Google, Amazon ja Yahoo, joilla asiakkaan palveleminen markkinoinnin automaation keinoin on arkipäivää.
Markkinoinnin automaatiota tarvitaan, kun yritys haluaa tarjota asiakkailleen oikeaa tuotetta tai palvelua oikeaan aikaan. Kyse on lopulta asiakkaan edusta ja hänen palvelustaan. Asiakas saa vaivattomasti tietää sellaisista uutuuksista tai asioista, mitkä hänelle itselleen ovat tärkeitä ja mielenkiintoisia.
Markkinoinnin automaatiota voidaan harjoittaa, kun asiakas rekisteröityy jonkin firman websivustolle, esimerkiksi tilaamaan uutiskirjeen tai kysyäkseen tarjousta palautelomakkeen avulla. Yksinkertaisin keino on kerätä palvelutiskillä jokaisen kävijän sähköpostiosoite. Tästä pääsee alkuun. Sen jälkeen yritys voi seurata hänen toimintaansa analysoimalla, mitä ja milloin hän seuraa tai ostaa.
Amazon on asiakkaan palvelussa pitkällä, koska se pystyy muistamaan, minkä tyyppisistä kirjoista asiakas pitää. Amazon lähettää viestejä asiakkaalle, kun ilmaantuu jotain mielenkiintoista taas tarjolle. Fiksua.
Amazonin kaltaisia muitakin palveluita on ollut käytössä jo vuosia. Uutta on se, että nyt nämä palvelut ovat saatavilla myös PK-firmoille ja pienellekin firmalle kohtuuhintaan. Teknologia on edistynyt harppauksin tässä suhteessa. Silti jopa New Yorkissa vain muutamat yritykset käyttävät esimerkiksi sähköpostimarkkinointia. Olemme tosiasiassa sähköisen viestinnän alueella vielä alkumetreillä kaikkialla maailmassa.
Markkinoinnin automaation tarve syntyy siitä, että vain näin yritys tavoittaa yksittäisen kuluttajan tai asiakkaan tehokkaasti. Perinteinen massamedia eli printti ja televisio ovat kadottaneet voimansa saavuttaa markkinoijan puolesta kohderyhmää. Aikakaus- ja sanomalehdistö ovat surkastuneet Yhdysvalloissa perin vaatimattomiksi, vaikka eivät toki kadonneet. Ei ole tarpeen ennustaa, milloin ne katoavat kokonaan, vaan on parempi keskittyä siihen, miten sähköisiä nettipohjaisia keinoja voidaan käyttää hyväksi entistä paremmin.
Markkinoinnin automaation olennainen osa on asiakastietokannan (CRM) mahdollisimman järkevä hyödyntäminen. Suurten asiakasmassojen analysointi luo pohjan onnistuneelle viestinnälle. Jokaisen yrityksen kannattaa nyt kerätä asiakkaistaan kaikki tieto irti, joka suinkin on saatavissa. Miten CRM kytketään asiakasmarkkinointiin, on uuden digiajan markkinointiammattilaisen haasteellisimpia tehtäviä.
Toinen päivän puheenaihe Yhdysvalloissa on mobiilisovellus. Mobiiliapplikaatiot tulevat kaikkiin nettipalveluihin, koska kansa käyttää älypuhelimia yhä enemmän. Periaatteessa mobiilisovellus ei ole kovin ihmeellinen asia: se on yksinkertaisimmillaan vain webin responsiivinen muoto. Parhaimmillaan se on kuitenkin älypuhelimeen räätälöity palvelu, joka ottaa huomioon tällaisen käyttöliittymän ominaisuudet viestinnän onnistumisen kannalta.