Henkilöstölehdet-kategoriassa ykkössijan nappasi Wärtsilä Oyj:n WATTSUP. Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehdet -kategoriassa vuoden parhaaksi valittiin Gasum Oy:n Gasetti. Vuosittain järjestettävään ProComin Lehtikatsaukseen osallistui tänä vuonna 40 lehteä. Parhaat palkittiin tänään Helsingissä järjestetyssä Asiakas- ja henkilöstölehtipäivässä.
WATTSUPissa on henkilöstö komeasti esillä
Vuoden paras henkilöstölehti, Wärtsilän WATSSUP sai tuomaristolta kiitosta komeasta formaatistaan ja esteettisesti korkeatasoisesta julkaisusta. WATTSUPin pääosassa ovat erilaista työtä tekevät wärtsiläläiset eri puolilla maailmaa. Typografia on selkeää ja ehdottoman luettavaa rakentaen vähäeleisyydessäänkin lehdelle omaa ilmettä. Tuomariston mukaan kyseessä on selkeä, luettava ja ammattimaisen laadukkaasti toteutettu henkilöstölehti.
Wattsup on Wärtsilän globaali henkilöstölehti, joka ilmestyy tabloidina neljä kertaa vuodessa kuudella kielellä. Lehti jaetaan 19 000 wärtsiläläiselle noin 70 maassa ja se ilmestyy myös verkossa kaikilla kielillä. Otavamedia on tuottanut Wattsupia vuodesta 2006. Lehteä tekevät Otavamediassa tuottaja Taru Virtanen ja AD Jani Söderlund.
Tuomaristo kiitti lehden komeaa formaattia ja esteettistä tasoa. Typografia on selkeää, ja henkilöstön rooli lehden sisällöissä keskeinen. Tuomariston mukaan kyseessä on selkeä, luettava ja ammattimaisen laadukkaasti toteutettu henkilöstölehti.
Wärtsilän verkkojulkaisu Twentyfour7 palkittiin verkkolehtien parhaana kunniamaininnalla.
Hopeasijalla palkittu Helsingin Henki on Helsingin kaupungin henkilöstölehti. Se ilmestyy kuudesti vuodessa ja jaetaan kaikille Helsingin kaupungin liki 40 000 työntekijälle. Helsingin Henki on ollut palkintosijoilla useampana vuonna. Otavamediassa Helsingin Henkeä tekevät tuottaja Laura Heikkinen sekä AD Ari Hirvonen.
Kolmantena palkittu Impulssi, on Helsingin Energian henkilöstölehti, johon Otavamedia toteutti konseptiuudistuksen keväällä 2013. Konseptiuudistuksesta vastasivat tuottaja Susanna Haanpää ja AD Heljä Hyytiä.
Gasetti on harkittu, mutta rohkea
Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehtien parhaana viestinnän ammattilaiset palkitsivat Gasum Oy:n Gasetti-lehden. Tuomaristo kiittää Gasetin monipuolisuutta ja harkittuja valintoja. Arvostellun numeron piirroskantta kehuttiin rohkeaksi valinnaksi, jolla Gasetti onnistuu houkuttelemaan lukijaa. Lehden raikas yleisilme ja journalistinen lähestymistapa näkyvät niin visuaalisuudessa kuin muussakin sisällössä. Juttutyypit ja niiden pituudet sekä toteutustavat vaihtelevat, joten lukija ei uuvu liiallisen tekstimassan keskellä, vaan mielenkiinto pysyy etukannesta takakanteen. Tuomaristo piti Gasettia mukaansatempaavana kokonaisuutena.
Kakkossijan kategoriassa pokkasi viime vuonnakin kakkossijan saavuttanut OP-Pohjola-ryhmän asiakaslehti Chydenius. Kolmanneksi sijoittui Saarioinen Oy:n Saarioisten-lehti.
Palkittujen lehtien lisäksi tuomaristo myönsi kunniamaininnat kolmelle lehdelle.
Kunniamaininnan vuoden parhaana järjestölehtenä ansaitsi Suomen sairaanhoitajaliitto ry:n Sairaanhoitaja. Parhaan kokonaisuudistuksen kunniamaininnan sai Eläketurvakeskuksen Työeläke-lehti.
Verkkolehtiä oli mukana printtilehtiin verrattuna edellisvuoden tapaan vielä vähän. Verkkolehtien parhaana palkittiin kunniamaininnalla Wärtsilä Oyj:n Twentyfour7.
Tuomaristo
Lehtien journalistista sisältöä katsauksessa arvioivat ET-lehden päätoimittaja Riitta Korhonen sekä toimittaja, kouluttaja Tiina Torppa. Visuaalista sisältöä arvioivat graafinen suunnittelija ja kuvittaja Lasse Rantanen ja Mondo-lehden Art Director, graafinen suunnittelija Katju Aro. Verkkolehtien erikoisarviossa lehtien teknistä toteutusta arvioi lisäksi Viestintätoimisto Luotsi Oy:n perustajaosakas, viestinnän ja median asiantuntija Marko Haikonen.