Verkkomainonnan etujärjestö IAB Finlandin Mittaustyöryhmä valmistelee parhaillaan uudet tarpeet huomioivaa digitaalisten yleisöjen mittaustapaa.
Mediakäytön muutos ja yleisöjen siirtyminen verkkoon sekä mobiilipäätelaitteiden käytön kasvu asettavat uusia vaatimuksia verkkomedioiden ja digitaalisten palveluiden kävijämittaukselle. Nykyinen mittaustapa ei tunnista digitaalisten palveluiden käyttöä erilaisilla päätelaitteilla.
Tavoitteena yksi yhteinen ”valuutta” digitaalisten yleisöjen mittaamiseen
Kuluvana syksynä ovat IAB:n mittaustyöryhmässä edustettuina olevat mediat, mainostajat ja mediatoimistot yhdessä printtimedian mittausta edustavan Levikintarkastuksen ja tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteet ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.
Tavoitteena on luoda mahdollisimman laaja ja kattava yleisömittauksen ”valuutta”, joka vauhdittaa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä. Luotettavasti ja läpinäkyvästi lasketun verkkovaluutan syntyminen on mediayhtiöiden, mediatoimistojen ja mainostajien mielestä tärkeä asia, jonka kehittämiseen halutaan sitoutua.
Nykyisestä mittaustavasta siirrytään menetelmään, jossa yhdistetään paneeliperusteista mittausta nykyisen kaltaiseen sivustomittaukseen. Eri kävijät -luku korvataan paneelista johdetulla yleisöestimaattiluvulla. Palveluista ryhdytään julkaisemaan myös kohderyhmätietoja. Lisäksi eri päätelaitteiden käytön mittaamista kehitetään niin, että jatkossa tunnistetaan käyttäjän päätelaite sivuston lisäksi.
Suomessa toimii tällä hetkellä aktiivisesti kaksi paneeliperusteisen mittauksen tarjoajaa, TNS Gallup ja Comscore. Kummankin kanssa käydään vuoropuhelua mittauksen kehittämisestä. IAB:n mittaustyöryhmässä työstetään myös mallia, jolla nykyistä läpinäkyvämmin voitaisiin valvoa mittauksen tuottamien lukujen oikeellisuutta.
Tavoitetilaan pyritään useilla pienillä muutoksilla
Digitaalisten palveluiden yleisömittauksen ajanmukaiseen tavoitetilaan pääseminen ei tule tapahtumaan kerralla, vaan edessä on useita pienempiä askeleita. Ensimmäinen muutos on verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustavan päivitys niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan marraskuun 2013 aikana ja TNS Gallup tiedottaa siitä erikseen asiakkailleen.