Alma Media suoriutui vuoden 2013 kolmannesta neljänneksestä odotetusti. Liikevaihdon lasku hidastui ja erityisesti yhtiön digitaaliset palvelut menestyivät hyvin, Telanne toteaa.
Kolmannella neljänneksellä painettujen lehtien irtonumero- ja tilausmyynti laski Suomessa edelleen ja mediamainonnan määrä pieneni 6,1 %, mikä vaikutti myös Alma Median kannattavuuteen. Alma Median digitaalisten tuotteiden ja palveluiden osuus koko konsernin liikevaihdosta oli kolmannella neljänneksellä 28,1 %.
Digitaaliset rekrytointipalvelut, joiden osuus Alma Median liikevaihdosta oli 10,9 % kolmannella vuosineljänneksellä, tekivät edelleen hyvää tulosta erityisesti ulkomaisissa yksiköissä. Kotimaisista markkinapaikkapalveluista erityisesti Etuovi.com on onnistunut pitämään kannattavuutensa hyvällä tasolla heikosta asuntomarkkinan tilanteesta huolimatta.
Mobiilipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan kaikissa Alma Median palveluissa. Iltalehden mobiilisivusto on nelinkertaistanut kävijämääränsä vuoden alun jälkeen.
Alma Median taloudelliset luvut:
Taloudellinen kehitys tammi – syyskuussa 2013:
– Liikevaihto 223,0 (237,4) milj. euroa, laskua 6,1 %.
– Sisältöliikevaihto 86,6 (92,3) milj. euroa, laskua 6,2 % ; ilmoitusmyynnin liikevaihto 108,9 (118,6) milj. euroa, laskua 8,1 %; palveluliikevaihto 27,5 (26,5) milj. euroa, kasvua 3,7 %.
– Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä 27,4 (34,5) milj. euroa, laskua 20,4 %.
– Käyttökate 35,4 (29,8) milj. euroa, kasvua 18,5 %.
– Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 17,8 (25,0) milj. euroa, 8,0 % (10,5 %) liikevaihdosta, laskua 28,8 %.
– Liikevoitto 22,7 (18,9) milj. euroa eli 10,2 % (8,0 %) liikevaihdosta, kasvua 19,7 %.
– Katsauskauden tulos 17,9 (15,3) milj. euroa, nousua 17,2 %.
– Osakekohtainen tulos 0,23 (0,19) euroa.