Lokakuussa käynnistyvällä rekkakiertueella Aamulehden uudistusryhmä keskustelee lukijoiden kanssa muun muassa paperisen sanomalehden ja verkkolehden rooleista, paikallisuuden merkityksestä ja siitä, minkälaisesta journalismista lukijat olisivat valmiita maksamaan.
– Aamulehden uudistuminen on avoin keskustelu. Toivomme, että saamme kampanjan avulla satoja ihmisiä mukaan uudistustyöhön kanssamme, Aamulehden ulkoasupäällikkö Stefani Urmas sanoo.
Rekkakiertueen lisäksi uutta Aamulehteä kehitetään VTT-tutkimuskeskuksen luomalla keskustelualustalla Owela-verkkoyhteisössä. Owelaan on rekrytoitu avoimen haun kautta erilaisia pirkanmaalaisia lukijoita sekä paikallisia ja valtakunnallisia vaikuttajia antamaan palautetta uudistuksesta.
Aamulehti siirtyy kohti yhteisöllisempää journalismia
Aamulehden formaatin muuttuessa tabloidiksi myös lehden sisältörakenne ja juttutyypit muuttuvat. Lukijoiden näkemykset ja mielipiteet pääsevät esille entistä paremmin.
– Kyseessä on sisällön ja asennemaailman uudistus sekä siirtyminen kohti avoimempaa ja yhteisöllisempää journalismia. Perinteisen uutisosan lisäksi olemme esimerkiksi suunnittelemassa lehteen osiota, jossa niin tavalliset lukijat kuin eri alan asiantuntijatkin pääsevät osallistumaan juttujen tuottamiseen. Menemme syvemmin lukijan arkeen ja elämään, kun perinteisessä uutiskerronnassa maailmaa on usein katseltu enemmänkin ylätasolta. Toimittajan pitäisi tulevaisuudessa olla yhä useammin perinteisen haastattelijan ja tietojen keräilijän sijaan organisoija ja järjestelijä, joka kokoaa lukijoita yhteen keskustelemaan, väittelemään, tekemään ja testailemaan, Urmas jatkaa.
Ensimmäinen uudistunut Aamulehti ilmestyy huhtikuussa 2014. Sitä ennen Aamulehden verkkopalvelu uudistuu ja muuttuu osittain maksulliseksi. Verkkouudistus on osa Alma Aluemedian laajempaa uudistusta, jossa osa maakuntalehtien verkkosisällöistä muuttuu asteittain maksulliseksi.