Soneran tapaus on surullinen esimerkki siitä, miten integroitu markkinointiviestintä saattaa epäonnistua. Sekä markkinoinnin että viestinnän tehtävä on luonnollisesti vahvistaa brändiä, mutta organisaatioilla on myös vastuita ja velvollisuuksia yhteiskunnassa. Kekseliäs myyntiä edistävä markkinointi ei voi olla mandaatti johtaa harhaan tai valehdella, ProCom huomauttaa kannanotosssaan.

”Usein juuri viestinnän tehtävänä on yrityksissä valvoa, ettei yritys missään oloissa sorru valehteluun, ei edes toimitusjohtajan suojelemisessa. Sonerassa tapahtui siis erityisen paha virhe.”

”Viestintäfunktio ennakoi, varmistaa ja analysoi yrityksen maineeseen liittyviä asioita. Sen tehtävä on huolehtia siitä, että yhtiö toimii esimerkillisesti eettisiä periaatteitaan noudattaen. Valehtelua ei tule sallia minkään yrityksen yrityskulttuurissa.”

”Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt sanovat, että myös markkinoinnin tulee aina olla esitystavasta ja markkinointivälineestä riippumatta selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi.”

Väärään totuuteen perustuvan lausunnon antanut Soneran viestintäpäällikkö ei ole ProComin jäsen, ProCom toteaa.

Taustaa

Markkinointi&Mainonta -lehti paljasti tänään Soneran asiakkaissa hämmennystä aiheuttaneen kotisivujen tärvelemisen olleen osa yhtiön mainoskampanjaa. Moni oli huolissaan sivuston tietoturvasta. Helsingin Sanomien tiedustellessa aiemmin päivällä Soneran viestinnästä, mistä oli kysymys, oli viestinnästä vastattu, ettei asiasta tiedetä enempää: ”Olemme itsekin ihmeissämme tänään ilmenneestä ongelmasta. Asiaa on tutkittu sen verran, että kyseessä ei ole tietoturvaongelma. Jatkamme asian selvittämistä”.

Iltalehden uutinen