Sanoma Magazinesin kaikkien Kansallisessa media-tutkimuksessa (KMT Lukija 2012) mukana olleiden 26 aikakauslehden kokonaislukijamäärä laski 0,6 prosenttia puolen vuoden takaiseen tutkimuskertaan (KMT Lukija syksy 2011/kevät 2012) verrattuna.
Kasvajien joukossa olivat muun muassa Me Naiset (413 000 lukijaa, +1,2 %), Hyvä Terveys (461 000 lukijaa, +9,2 %), Me Naiset Sport (110 000 lukijaa, +18,3 %), Tiede (290 000 lukijaa, +14,6 %) sekä Etiketti (252 000 lukijaa, +6,3 %). Aku Ankka säilytti asemansa Suomen suurimpana tilattavana aikaka uslehtenä huimalla 983 000 lukijallaan.
”KMT-luvut kertovat painetun median vahvana säilyneestä vetovoimasta äärimmäisen kovan kilpailun keskellä. Lukijoiden ajasta ja rahasta ei varmasti koskaan ole käyty yhtä kovaa kisaa kuin nyt. Täytyy myös muistaa, että viime vuonna voimaan tullut lehtitilausten arvonlisävero vaikutti erittäin negatiivisesti lehtien levikkeihin, mikä näkyy osaltaan myös lukijamäärien kehityksessä”, Sanoma Magazinesin toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh sanoo.
Painettujen lehtiensä lisäksi Sanoma Magazines kehittää voimakkaasti brändiensä digitaalisia sisältöjä. Digitaalisten palveluiden kasvu kiihtyikin huomattavasti vuoden 2012 aikana. Sanoma Magazinesin digitaalinen tavoittavuus oli tammikuussa 2013 yli neljänneksen korkeammalla tasolla vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi Menaiset.fi:n kävijämäärä enemmän kuin tuplaantui vuodessa yli 70 000 eri viikkokävijään.
”Digitaalinen tarjontamme kasvaa vauhdilla. Julkaisemme kesän korvilla Aku Ankan Lataamon, joka tarjoaa lukijoille mahdollisuuden sukeltaa Aku Ankan rikkaaseen maailmaan, kuten Spotify-musiikkiin. Olemme myös saaneet erittäin hyviä tuloksia painetun lehden ja maksulliset digitaaliset sisällöt samassa paketissa tarjoavien yhdistelmätilausten testimyynnistä. Tämän vuoden aikana tulemmekin tarjoamaan asiakkaillemme jo 13 eri brändimme yhdistelmätilausmahdollisuutta”, toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh kertoo.
”On selvää, että aikakaussisältöjen tulevaisuus on monimediallinen ja sisältää painetun lehden ja digitaalisten palveluiden lisäksi monia muitakin eri ulottuvuuksia, kuten tapahtumia. Monikanavaisuuden myötä vahvojen brändiemme kokonaistavoittavuus kasvaa ja asema vahvistuu. Tavoitteemme onkin laajentaa markkinajohtajuutemme ja tavoittavuutemme aikakauslehdissä myös verkkoon, tabletteihin ja muihin kanaviin.”