ProComin Lehtikatsauspäivään oli ilmoittautunut tänä vuonna ennätykselliset 80 lehteä. Lehtien arviointiperustana käytettiin journalistista sisältöä sekä visuaalisuutta.

Lehden tekeminen media-alan ammattilaisille on vaikea tehtävä. Tuomariston mielestä Otavalainen onnistuu siinä hyvin. Lehden yleisilme on viimeistelty, kiinnostava ja iloinen, ja lehdellä on tunnistettava visuaalinen identiteetti. Kannen lupaus ”lehti omalle väelle” täyttyy raadin mukaan hienosti.

Lehden vahvuuksiksi nostettiin monipuolisuus ja tunnetilasta toiseen siirtyminen. Kiitosta saivat oivaltavat ja ajankohtaiset jutunaiheet, persoonalliset kuvitusratkaisut sekä hyvät kirjoittajat ja editorit.

Otava-konsernin viestintäjohtaja ja Otavalaisen päätoimittaja Liisa Riekki pokkasi palkinnon yhdessä lehden tuottajan ja ulkoasusta vastaavan Kaisa Ihalaisen kanssa.

”On hienoa, että ammattitaitomme ja intohimomme kiinnostaviin sisältöihin näkyy myös henkilöstömme omassa lehdessä. Konsernin eri henkilöstöryhmät ovat ottaneet lehden omakseen. Toisin kuin voisi luulla, vain pieni osa lehden sisällöstä tulee journalisteilta. Lehden johtoajatuksia ovat tasapuolisuus ja yhteenkuuluvuus. Samalla kun opimme toisistamme ja toisiltamme, lehti luo yhteishenkeä. Laadukas henkilöstölehti on meille arvostuksen osoitus itseämme, työtämme ja työnantajaamme kohtaan”, Riekki iloitsee.

Otavalainen ilmestyy neljästi vuodessa, ja sen ideointiin ja toteutukseen osallistuu henkilöitä konsernin kaikista liiketoiminnoista. Vuonna 1938 perustettu lehti uudistettiin vuonna 2010 koko konsernin yhteiseksi lehdeksi. Lehden taustajoukkoihin kuuluvat Liisa Riekin ja Kaisa Ihalaisen lisäksi toimituspäällikkö Jaana Pakkala, AD Riina Walli ja taittaja Tuuli Karila. Lehti tehdään Otavamedian Asiakasviestintäyksikössä.