Innokkuus verkko-ostamiseen on edelleen kasvussa verrattuna viime vuoteen, selviää Itellan teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

– Kotimaisten verkkokauppojen kannattaa ehdottomasti huomioida tämä
kuluttajien halu suosia suomalaista esimerkiksi viestimällä
kotimaisuudestaan. Samoin joulumyynnissä kannattaa hyödyntää myyntiajat
loppuun asia, kun toimitusajat kotimaassa ovat usein lyhyemmät kuin
ulkomailta tilattaessa ja palauttaminen on helppoa, sanoo Itellan
verkkokaupasta vastaava kehitysjohtaja Kari Nykänen.

Jo yli puolet suomalaisista ilmoittaa ostavansa joululahjat verkosta. Itella toisti viimevuotisen tutkimuksensa koskien joulua ja verkkokauppaa ja tänä vuonna verkkokaupan ostoaikeita on jopa viimevuotista enemmän. Tänä vuonna 54 % suomalaisista sanoo ostavansa lahjoja verkosta, kun vastaava luku viime vuonna oli 49 %. Verkkokauppa ei ole erityisen sidottua sosiaaliluokkiin, mutta miehiä verkosta ostaminen houkuttelee hieman naisia enemmän. Myös nuorten asema nettiostajina korostuu tutkimuksen tuloksissa mutta silti myös eläkeikäisistä kolmannes ilmoittaa hankkivansa lahjoja verkosta.