Hesarin päätös siirtää verkkosivustonsa maksumuurin taakse on radikaali. Lehtitalo on vuosia ilmoittanut, että verkon maksullisuuteen ei ole enää mahdollisuutta. Kansa on oppinut ilmaistarjontaan. Nyt on ääni muuttunut kellossa, kun verkkolehti on pelkästään rahasyöppö.
Hesari antaa lukea kohta enää vain viisi juttua viikossa ilmaiseksi. Sitten pitää maksaa. Esikuvana on New York Times, joka on jossain määrin onnistunut. Suomessa kuitenkin Hesarin tapaisia uutisjuttuja on saatavana maksutta monesta tuutista, esimerkiksi Ylestä entistä enemmän. Arvelen, että HS:n verkkojutut eivät ole niin huikaisevia, että niistä kansa ryhtyy maksamaan extraa. Erikoislehden, kuten jonkin ammattialan tai tiedesektorin artikkelit ovat eri asia. Niistä voi maksaa, koska niitä ei muualta saa.
Otavamedian päätös siirtää mm. Suomen Kuvalehden mainokset sellaisenaan tablettiin maksutta on mielenkiintoinen. Miksi tabletin mainoksella ei ole arvoa?
Kalevan verkkokauppa -hanke ja Alman yritysostot ovat itse asiassa laajentumista muille toimialoille. Saattaa ollakin niin, että pian perinteiset kustannustalot tekevät vallan muuta kuin myyvät julkaisujaan ja hankkivat niihin mainoksia.
Darwin päätteli, että evoluutiossa voittaja ei ole se, joka on voimakkain, älykkäin, nopein ja aggresiivisin, vaan se, jolla on eniten haluja ja kykyjä muuttua, kun olosuhteet muuttuvat.