Yrityskaupassa Alma Media osti Daily Mail and General Trust Plc:n tytäryhtiön A&N Media Limitedin työpaikkaportaaleihin keskittyvät yritykset Itä-Euroopassa. Velaton kauppahinta on 24 miljoonaa euroa. Alma Media rahoittaa kaupan nykyisistä luottolimiiteistään.
Ostetuista yrityksistä suurin on Profesia s.r.o., joka on Slovakian johtava työpaikkaportaali. Yhtiöllä on lisäksi haastajan asemassa toimivat rekrytointiportaalit Tsekin tasavallassa ja Unkarissa. Kauppaan kuuluvan kroatialaisen Tau on-line d.o.o. -yrityksen palvelu moj-posau.net on maan johtava rekrytointipalvelu. Kauppaan kuuluvat myös Slovakian toiseksi suurin käytettyjen autojen markkinapaikka Autovia, 25 % omistusosuus Serbian johtavaa rekrytointiportaalia ja käytettyjen autojen markkinapaikkaa operoivasta Infostud 3 d.o.o. -yrityksestä sekä 30 % omistusosuus Development Studio d.o.o. -yrityksestä, jolla on Bosnia ja Herzegovinan markkinan johtava rekrytointipalvelu.
Ostettujen yritysten omistusosuuksien suhteessa laskettu vuotuinen liikevaihto on yhteensä noin 8,5 miljoonaa euroa syyskuun 2012 lopussa päättyneellä tilikaudella. Vastaavasti laskettu käyttökate on yhteensä noin 2,8 miljoonaa euroa eli noin 33 % liikevaihdosta. Ostetut yritykset raportoidaan Alma Median Digitaaliset kuluttajapalvelut -segmentissä.
Toteutettu yritysosto on osa Alma Median strategiaa, jonka mukaan yhtiö hakee kasvua digitaalisista palveluista ja kansainvälistymisestä.
”Näiden palveluiden hankkiminen Slovakiasta ja sen naapurimaista tekee Alma Mediasta alueen tärkeimmän verkon rekrytointipalveluiden tarjoajan. Tämä on erinomainen jatko alkuvuodesta toteuttamillemme yritysostoille, joita olivat LMC Tsekin tasavallassa ja CV Online Baltian maissa. Profesian ja muiden ostettujen yritysten osaava henkilöstö tuovat kokonaisuuteemme lisää tietotaitoa ja vahvistavat edelleen rekrytointitarjoamaamme”, toteaa Raimo Mäkilä, Alma Median Markkinapaikat-liiketoimintayksikön johtaja.