Arviointiperusteissa ja -prosessissa kiinnitetään erityistä huomiota brändiin liittyvien tavaramerkkien valintaan, käyttöön ja suojaukseen. Vuoden 2012 Brändinrakentajaksi valittiin Fiskars.
Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus annetaan joka vuosi yhdelle Mainostajien Liiton jäsenyritykselle, joka on ollut markkinointiviestinnässään esimerkillinen. Vuoden Brändinrakentajan valinnassa liiton hallitus painottaa erityisesti sitä, miten hyvin yritys on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassa ja samalla ottanut myös huomioon tavaramerkkinäkökulman.
– Näin designpääkaupunkivuonna liiton hallitus halusi myös korostaa muotoilun suurta merkitystä markkinointiviestinnässä, toteaa Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Fiskars on vahva, vanha brändi, joka on tunnettu ja arvostettu niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Tunnettuus ja arvostus perustuvat pitkälti muotoiluun, jossa yhdistyvät saumattomasti käytännöllisyys ja estetiikka. Kokonaisuutta piristää aika ajoin jokin innovatiivinen uudistus. Tavaramerkin asemaan noussut oranssi väri on keskeinen tunnistamiseen vaikuttava brändielementti, jota osataan myös hyödyntää monilla eri tavoilla. Fiskars-brändiin liittyviä tavaramerkkejä käytetään tehtyjen havaintojen mukaan oikeaoppisesti ja tavaramerkkien suojauksesta on huolehdittu.
Tavaramerkkeihin ja muihin aineettomiin oikeuksiin erikoistunut Berggren Oy Ab on mukana Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saajan valinnassa antamalla arvionsa shortlistayritysten brändeihin liittyvien tavaramerkkien valinnasta, käytöstä ja suojauksesta. Lähtökohtana ovat Mainostajien Liiton säännöt ja se, missä määrin yrityksen toiminta pitkällä aikavälillä on toteuttanut liiton päämääriä eli kehittänyt asiallista ja totuudenmukaista markkinointiviestintää ja toteuttanut sitä markkinatalouden periaatteiden mukaan.
Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus julkistettiin Mainostajien Liiton Mainontapäivässä 13.9.2012. Aiemmin tunnustuksen ovat saaneet Sinituote Oy, Sinebrychoffin olutmerkki Karhu, Oras Oy ja Tikkurila Oy.
Mainostajien Liitossa on 400 jäsenyritystä.