Sosiaalisesta mediasta on tullut Fortune Global 100 -yritysten arkipäivää. Kolmatta vuotta peräkkäin toteutetusta kansainvälisestä Burson-Marsteller Global Social Media Check-up -tutkimuksesta käy ilmi, että yhdeksän kymmenestä maailman suurimmasta yrityksestä on läsnä vähintään yhdessä sosiaalisen median palvelussa. Suomalaisia yrityksiä tutkimuksessa ei ole mukana.
Twitter nousi tutkimuksessa suosituimmaksi sosiaalisen median alustaksi. 82 prosentilla Global 100 -yrityksistä on vähintään yksi Twitter-tili. Tilien lisäksi yritykset oli mainittu Twitterissä kuukauden aikana keskimäärin noin 56 000 kertaa.
Eniten yritysten suosion kohteena kasvoi YouTube. Vuoden aikana 39 prosenttia tutkituista yrityksistä otti käyttöön oman YouTube-kanavan (79 prosenttia vuonna 2012, 59 prosenttia vuonna 2011). Näillä kanavilla oli keskimäärin kaksi miljoonaa katsojaa ja lähes 1 700 tilaajaa.
”Tutkimus osoittaa, että yritykset ovat ryhtyneet luomaan koko ajan enemmän sisältöjä sosiaalista mediaa varten. Trendi on ollut selvä vuodesta 2010 lähtien. Yritykset tuottavat nyt itse monimediallista sisältöä ja jakavat sitä seuraajilleen Twitterissä, Facebookissa ja YouTubessa”, Burson-Marstellerin toimitusjohtaja Mark Penn kertoo.
Vuorovaikutus ja seuraajamäärät kasvussa
Tutkimuksen mukaan yrityksiä myös halutaan seurata sosiaalisessa mediassa. Vuoden 2011 tilanteeseen verrattuna yritysten Twitter-tilien seuraajat ovat kolminkertaistuneet keskimäärin 5 000 seuraajasta liki 15 000 seuraajaan. Vuonna 2012 Facebookissa tutkituilla yrityksillä oli tykkääjiä yli 150 000. Vuoteen 2010 verrattuna tämä luku on kasvanut 275 prosentilla.
”Ihmiset haluavat olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa, ja sosiaalisen median kautta se on äärimmäisen helppoa. Myös yritykset ottavat vuorovaikutuksen tosissaan. 79 prosenttia tutkimuksen yrityksistä tekee uudelleentwiittauksia ja yritysten Facebook-sivuista 70 prosenttia vastaa aktiivisesti ihmisten kysymyksiin ja kommentteihin”, Burson-Marstellerin digistrategi Dallas Lawrence toteaa.
”Sosiaalinen media arkipäiväistyy yrityskäytössä. Sama trendi näkyy myös Suomessa, kun yritykset alkavat ymmärtää, että kyseessä on yksi asiakasrajapinta muiden joukossa – ja hyvin luonnollinen sellainen. Suurin ero isojen globaalien ja suomalaisten yritysten välillä on se, ettei Twitter ole edelleenkään tehnyt läpimurtoa meillä”, kommentoi Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtaja Jouni Heinonen.
Muita tutkimuksen tuloksia ja taustatietoja
Fortune Global 100 -yrityksillä on keskimäärin 10,1 Twitter-tiliä, 10,4 Facebook-sivua, 8,1 YouTube-kanavaa ja 2,6 Google Plus -sivua.
79 prosentilla yrityksistä on Facebook-sivu. Näistä sivuista 93 prosenttia päivitetään vähintään kerran viikossa. Tutkittujen yritysten Facebook-sivuista puhuu keskimäärin yli 6 000 ihmistä.
Yrityksistä 48 prosentilla on Google Plus -tili.
Burson-Marsteller Global Social Media Check-up -tutkimus tarkasteli sitä, kuinka Fortune Global 100 -yritykset hyödyntävät suosittuja sosiaalisen median alustoja, kuten Twitteriä, Facebookia ja YouTubea. Tutkimukseen sisällytettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös Google Plus.
Fortune Global 100 -yritykset mainittiin sosiaalisessa mediassa kaikkiaan 10 400 132 kertaa kuukauden mittaisen tarkastelujakson aikana. Valtaosa maininnoista tapahtui Twitterissä. Katso tutkimus kokonaisuudessaan osoitteesta http://www.bm.com/social.