TNS-Gallupin Metrix-mittauksessa suosituimmilla sanomalehtien mobiilisivuilla on jopa yli kaksi miljoonaa viikkokäyntiä. Suosituimmat sanomalehtien mobiilipalvelut on Ilta-Sanomilla (2 066 169 käyntiä viikolla 26), Iltalehdellä (1 614 228 käyntiä) ja Helsingin Sanomilla (1 624 228 käyntiä).
Sanomalehtien Liiton tuoreen selvityksen mukaan 20 päivälehdellä eli 4−7 kertaa viikossa ilmestyvällä sanomalehdellä on oma mobiilisovellus. Suomessa ilmestyy 48 päivälehteä.
Enintään kolme kertaa viikossa ilmestyvistä sanomalehdistä on 14 lehdellä oma mobiilisovelluksensa. Liiton jäsenlehdistä 133 sanomalehteä ilmestyy 1−3 kertaa viikossa.
Ilta-Sanomien mobiilisovellus on toiminnallisesti erinomainen ja visuaalisesti hyvä. Sisällöllisesti se on erittäin monipuolinen. Niinpä ei tule mieleenkään enää ostaa painettua lehteä kaupasta. Ei ole ihme, että lehden painosmäärä laskee kuin lehmän häntä.
IS kuitenkin elää irtonumerojen myynnistä ja lehden mainoksista. Mutta kun joka päivä mobiilisovelluksella on liki 300.000 ilmaislukijaa, bisnes vuotaa kuin seula. Nämä lukijat eivät tuota lehden tekijälle senttiäkään. IS:n mobiilisivuilla ei ole yhtään ulkopuolista mainosta. Voidaan päätellä, että mobiilisovellus tekee vain tappiota.
Lukijan kannalta mobiilisovellukset ovat miellyttäviä ja käyttökelpoisia.
On kuitenkin pakko kysyä, miksi arvostetut lehtitalot tekevät hyväntekeväisyystyönä journalismia kuin laupiaat samarialaiset. Lehtitalojen pörssiosakkeita omistavien on syytä olla todella huolissaan, koska yhtiöt ovat luopuneet liiketalouden noudattamisen periaatteista tarkoituksellisesti.