Ville Viljanen kirjoittaa KL:ssä, että valtio-omisteinen Yleisradio Oy on ryhtynyt varsin tiiviiseen kumppanuuteen Facebook-mediabrändin ja jättiyhtiön kanssa: Heti Yle:n nettisivujen etusivulla tarjotaan Facebookin mainosta ja mahdollisuutta ryhtyä Facebookin asiakkaaksi.
Yle:n tv-ohjelmissa (radiokanavia unohtamatta) lähes poikkeuksetta toistetaan Facebookin tuotenimeä ja markkinoidaan Facebookin palveluja fraseologialla ”Facebookissa voit tehdä ohjelmaamme liittyen sitä ja tätä”.
Yleisradiolta on mainonta kielletty yleisradiolain mukaan.
”Ymmärtääkseni kaupallisia tv-kanavia ohjeistetaan asettamaan ohjelmiinsa tuotesijoittelun yhteydessä lauselma ”Ohjelma sisältää tuotesijoittelua.” Yle:n olisi syytä menetellä samoin – jopa ihan vaalitenttejä sekä uutis- ja ajankohtaisohjelmia myöten”, Ville Viljanen kirjoittaa.
Yleisradion viestintäjohtaja Reija Hyvärinen Kauppalehdessä vastaa, että sosiaaliset mediat eivät ole enää uusi ilmiö, vaan ne ovat Suomessa jo vakiintunut tapa käyttää mediaa.
Yle haluaa olla sisältöineen siellä missä ihmiset ovat, ja tietyissä käyttäjäryhmissä sosiaaliset verkostot ovat ”tapa olla”. Ylen sisältöjen linkittäminen Facebookiin ja muihin sosiaalisiin yhteisöpalveluihin on Ylelle yksi tapa, jolla se toteuttaa läsnäoloaan suomalaisten keskuudessa.
Mitään Ylen sisältöjä ei tehdä vain Facebookiin, vaan Ylen verkkoon tekemät julkiset mediasisällöt ovat vapaasti kaikkien käytettävissä julkisessa internetissä. Facebook tai mikään muukaan yhteisöpalvelu ei maksa Ylelle näkyvyydestä.