Päivittäin radiota kuuntelee yli 3,7 miljoonaa suomalaista, ja sillä on yli miljoona kuuntelijaa arkisin klo 7.00–16.30 välillä. Keskimääräinen kuunteluaika on yli kolme tuntia, ja ahkerimmat radionkuuntelijat löytyvät yli 45-vuotiaiden ikäryhmästä. Suomen kuunnelluin radioasema on YLE Radio Suomi.
– Vuoden alusta alkanut yksityisten radioiden uusi toimilupakausi on kahdeksan vuoden pituinen. Se on alan toimijoille hyvä uutinen, ja on mielenkiintoista nähdä, miten kanavat hyödyntävät aikaisempaa pitempää kautta toimintansa suunnittelussa ja kehittämisessä. Lisäksi Ylelle tuli vuodenvaihteessa historiallinen neljäs valtakunnallinen taajuus käyttöön, toteaa Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell.
Radio on ”henkilökohtainen”
Toimitettu sisältö ja kuulijakunnalle räätälöity musiikkisisältö tekevät radiosta digitaalista musiikkipalvelua intiimimmän, ja luovat tiiviin suhteen kuuntelijaan. Radio on asiaa, viihdettä ja tunteiden tulkki. Lisäksi runsas kanavien määrä varmistaa, että valinnanvaraa on jokaiselle.
Britannian kaupallisen radion markkinointiorganisaatio RAB:n (Radio Advertising Bureau) hiljattain teettämä Media and the Mood of the Nation -tutkimus mittasi radion vaikutuksia.
– Tutkimus havaitsi, että ihmiset ovat onnellisia ja energisiä kuunnellessaan radiota. Tämä korostaa radion valtavaa potentiaalia mainosmediana. Radio tukee kuuntelijoiden valitsemaa elämäntapaa, ja antaa voimaa arjen rutiineihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin radion emotionaalista vaikutusta ihmisten elämään, kertovat RAB:n toimitusjohtaja Simon Redican ja tutkimusstrategiasta vastaava suunnittelujohtaja Mark Barber.