”Haluamme muuttuvassa mediamaailmassa palvella kaikkia suomalaisia julkisen palvelun sisällöillä, jotka erottuvat. Tämä muutos näkyy kanavien profiileissa, uusina ohjelmina ja toki myös yhtiön ilmeessä. Uuden ilmeen tulee myös auttaa suomalaisia löytämään ja tunnistamaan Ylen tarjontaa”, toimitusjohtaja Lauri Kivinen toteaa.
”Ylen strategian mukaisesti ilmeuudistus ottaa harppauksen lähemmäksi suomalaisia. Tähän me pyrimme myös muussa uudistamisessa”, Kivinen sanoo.
”Ylen uusi logo toimii laatuleimana kaikessa mitä yhtiö tekee. Se on suunniteltu monikäyttöiseksi ja helposti yhdistettäväksi Ylen eri palveluihin”, markkinointijohtaja Päivi Nummi-Aho kertoo.
Uusi ilme näky monessa. Suomalaiset huomaavat muutoksen erityisesti kanavailmeiden uudistumisena tv-ruuduissa ja netissä. Ylen uusi väri on turkoosi – yhdistelmä nykyisistä yhtiöväreistä sinisestä ja vihreästä. Samalla väri on kirkkaampi ja raikkaampi.
Omat graafikot suunnittelijoina
Ilmetyö on lähtenyt liikkeelle Ylen arvoista – suomalaisuus, luotettavuus, monipuolisuus, riippumattomuus ja ihmisen arvostaminen. Työ on tehty pääosin talon omin voimin ja kustannuksetkin ovat valtaosin sisäisiä.
”Ylessä on paljon visuaalista osaamista. Kutsuimme syyskuussa 2009 yhtiön omat graafikot ilmeen uudistamiseen. Halusimme löytää työhön parhaat tekijät ja luoda hyvän tiimin. Valitsimme työhön viisi graafikkoa”, Nummi-Aho kertoo.
Uudistuvan ilmeen ovat suunnitelleet graafikot Heidi Grönroos, Ili Marttinen, Tuuli Laukkanen, Pekka Sipilä ja Riikka Tähtinen. Uudistuksen projektipäällikkö on ollut Tuire Nuolivirta.
Uuden typografian on suunnitellut palkittu graafinen suunnittelija ja kirjainmuotoilija Saku Heinänen.
Ilmetyö on edennyt vaiheittain. Graafikoiden noin 80 logovaihtoehdosta valittiin jatkoon kahdeksan, joita testattiin ulkopuolisilla tahoilla, asiakkailla sekä graafikkokollegoilla. Sen jälkeen testattiin neljän logon sopivuutta ruudussa, netissä ja monissa muissa käyttötarkoituksissa. Näistä toimivimmaksi nousi yksi, joka täytti tavoitteet ja istui hyvin eri sovelluksiin. Sen kanssa työtä on jatkettu kohti kokonaista ilmeuudistusta.
”Ja työ jatkuu edelleen, sillä maaliskuussa 2012 uudistuvat myös kanavailmeet. Kanavien ilmeuudistuksista kerromme lisää lähempänä”, Päivi Nummi-Aho toteaa. ”Toivomme Ylen ilmeen uudistamisesta myös palautetta.”