Ohjeistuksen on koonnut IAB Finlandin Hakutyöryhmä.
Asiakaskohtaamisen pelisäännöt
Kohtaamisessa on selkeästi informoitava, että ollaan tarjoamassa maksullista palvelua, ei pelkästään esim. tarkistamassa yhteystietoja. Palvelun tuottajan edustaja on varmistettava, että neuvottelee ko. hankinnasta päättävän henkilön kanssa
Ostajaa on informoitava seuraavista asioista:
– Palvelun sisältö ja käyttötarkoitus yritykselle
– Palvelun hinta/hinnasto/hintaperuste
– Sopimusaika
– Toimitusehdot (tilausvahvistus, ilmoitusvedos, tuotantovahvistus)
– Palvelun ylläpito eli tietojen päivitys sopimusaikana
– Laskutusajankohta ja maksuehdot
– Myyjän yhteystiedot
Tilausvahvistus
Myyntitapahtuman jälkeen on toimitettava selkeä tilausvahvistus:
– Asiakastiedot (yritys, Y-tunnus, yhteyshenkilö/tilauksen tekijä ja yhteystiedot)
– Sopimuspäivä
– Laskutusosoite ja yhteyshenkilö
– Tilattu tuote/palvelu ja sen sisällön kuvaus (tuotenimike, määrä, A-hinta, nettohinta)
– Hintaerittely ja kokonaishinta ilman alv:tä ja alv:lla
– Myyjän yhteystiedot (yritys, nimi, sähköposti, puhelin)
– Selkeät ja yksikäsitteiset sopimusehdot (peruutusoikeus/irtisanominen, muutosmenettel ja hinnasto tilattuun palveluun (=päivitykset esim. Yhteystietoihin), maksuehto, ilmoituksen sisällön ja aineiston käyttöoikeus ja oikeellisuus ja osapuolien vastuu, sopimuksen voimassaolo)
– Palvelun tuottajan asiakaspalvelun yhteystiedot
– Erillishuomautukset
Hinnoitteluperusteen läpinäkyvyys
Myyntitapahtumassa on selkeästi informoitava asiakasta, mikä on palvelun hinnoitteluperuste:
– Aikapohjainen hinnoittelu; esim. vuosi-ilmoitus, ei merkitystä kuinka paljon ilmoitusta luetaan tai siihen reagoidaan
– Lisänäkyvyyden hinta; esim. logot, lisärivit yms.
– Hakusanat, joilla yritys tulee mukaan tuloslistaukseen; hakusanojen hinta
– Näyttö- tai klikkipohjaiset hinnoittelumallit; veloitetaanko asiakasta aina, kun ilmoitus esitetään käyttäjälle (näyttöpohjainen hinnoittelu) vai vasta kun joku klikkaa ilmoitusta (klikkipohjainen hinnoittelu)
– Terminologian käyttö: myyntitapahtumassa ja tilausvahvistuksessa avattava käytetyt termit kansantajuisesti, mitä tarkoitetaan esim. ”hakuosumalla” tai ”tuloslistauksella”
Lähde: www.epressi.com