Sanoman ratkaisu on sekä käytännöllisesti viisas että strategisesti oiva veto iskeä kiilaa Ylen ja Maikkarin hallitsemille markkinoille. Tähän saakka Nelosen Uutiset on ollut pikku tekijä saavuttaen vain murto-osan katsojaluvuista verrattuna markkinajohtajiin. Nyt Sanoman televisiotuotantoon tulee koko Helsingin Sanomien 320 hengen toimitus ulkomaankirjeenvaihtajia myöten.
MTV3 on ruotsalaisen Bonnierin omistama yhtiö, joka ei välttämättä peilaa suomalaista yhteiskuntaa samoin kuin puhtaasti kotimainen toimija. Yleisradio on puolestaan valtion poliittinen tiedotuskanava viime kädessä. Sen vuoksi Yleisradion riippumaton uutisvälitys on aina laitettava lainausmerkkien sisään. Yle on jäänyt poliitikkojen vallankäytön välineeksi, toisin kuin BBC, joka on myös yhteiskunnan omistama, mutta päässyt nousemaan luotettavaksi ja kohtuullisen riippumattomaksi kanavaksi.
Sanoma tuo terveellisen vastavoiman Suomen uutisvälitykseen. Jatkossa yhä suurempi osa journalistisista uutisista välitetään nimenomaan televisiossa, joten markkinaa on luvassa. Myös mainosmyynnille uutisten iso katsojaluku on mannaa. Nelosen kannattavuus on heikentynyt ja uusia avauksia tarvitaan.
Vaikka verkkosivuilla on isot lukijamäärät, liiketoiminnan kannattavuus on meditaloille miinusmerkkistä, koska mainosmyynti ei toimi alkuunkaan samoin hinnoin kuin lehdessä tai televisiossa. Sen vuoksi verkkosivustojen sisältö jää väkisinkin epäjournalistiseksi ja viihteelliseksi. Televisio tulee olemaan jatkossa merkittävässä roolissa, kun paperinen media poistuu massakäytöstä vääjäämättä.
Sanoma joutuu käymään sisäisen paininsa vielä toimittajien kanssa. Heidän työnkuvansa muuttuu. Edessä ovat YT-neuvottelut ja varmaankin myös palkkaneuvottelut, koska HS:n toimittajista tulee jatkossa radion, television, printin ja verkon moniottelijoita.