Yksityisellä radiolla ja radiomainonnalla menee hyvin: sen osoittavat alan kasvuluvut. Kanavilla esitettyjen mainossekuntien taso mitataan jälleen Kaiku-kilpailussa, jossa korostuu tänä vuonna strateginen äänenkäyttö. Siitä pitää huolen kisan päätuomari, DJ Orkideanakin tunnettu Tapio Hakanen, joka vastaa Nokian ääni-ilmeestä.
”Jokaisen yksittäisen spotin on tuettava yrityksen äänibrändiä ihan samaan tapaan kuin logot ja sloganit tukevat brändin visuaalista ilmettä. Loistavien one-lainereiden tai tarttuvan jinglen rinnalla pitää korostaa pitkäjänteisempää äänisuunnittelua. Silloin luodaan menestyviä, mieleenpainuvia ja erottuvia brändejä”, päätuomari Hakanen linjaa.
Kaiku-kisan ilmoittautumisaika on alkanut 6.10. ja päättyy 31.10. Sarjoja on tänä vuonna seitsemän: Tuotteet, Paikallinen, Palvelut, Yrityskuva, Yhteiskunnallinen, Musa & Jingle sekä uutena kategoriana Vuoden paikallisradiotuotanto.
”Halusimme tänä vuonna nostaa esiin radiokanavien paikallista mainostuotantoa. Vaikka budjetit ja välineet ovat valtakunnallisiin tuotantoihin verrattuna usein eri kaliiperia, on moni onnistunut case osoittanut, että hyvä idea ja vahva paikallistuntemus tuovat tuloksia”, Stefan Möller RadioMedialta kertoo uudesta kategoriasta.
Kaikun shortlista ja koko tuomaristo julkistetaan 24.11. Kisa huipentuu Musiikkitalolla pidettävään RadioGaalaan 17.1.2012, jolloin palkitaan myös radioalan parhaimmisto. Vuoden parhaan spotin tekijätiimi matkaa Cannes Lions 2012 -mainosfestivaaleille kesäkuussa.
Tarkat tiedot kilpailukategorioista, osallistumisesta ja arvioinnista löydät osoitteesta www.radiomedia.fi/kaiku