1. Jatkuvuus
Sähköpostimarkkinointia ei kannata mieltää kampanjamaiseksi. Yksittäiset sähköiset suorat ovat hyödyllisiä ja tehokkaita yksittäisiin tapahtumiin tai kenties lanseerauksiin. Sähköpostimarkkinoinnin tehokkuus pitkällä aikavälillä perustuu jatkuvuuteen ja asiakkaiden lähtökohdista tiedottamiseen. Näin osut aina ostoikkunan kohdalle viestilläsi ja pysyt prospektiesi mielessä.
2. Perusasiat kuntoon
Näillä tekijöillä et enää erotu positiivisesti, mutta voi karkottaa potentiaalisen asiakkaan. Ole siis ammattimainen ja huolehdi seuraavat asiat kuntoon: Erillinen sähköpostimarkkinointi ohjelmisto, joka tuottaa analytiikkaa, huolehtii kuvien näkymisen kaikille, kumppani joka testaa kirjeiden toimimisen kaikilla yleisimmillä sähköpostiohjelmilla, rekisteriseloste ja osoitelähde. Niille jotka eivät syystä tai toisesta halua viestiäsi, pitää tarjoa helppo ja luotettava tapa perua uutiskirje.
3. Hyödynnä analytiikka
Laadukkaat sähköpostimarkkinointiohjelmat tuottavat runsaasti ja selkeästi erilaisia raportteja ja graafeja. Usein seurattuja tunnuslukuja on viestien avausmäärät ja linkkien klikkaamiset. Raportteja hyödyntämällä saat myynnillesi parempia liidejä ja kehität viestintäsi laatua.
4. Hyödynnä monikanavaisuutta
Tarjoathan uutiskirjeesi luettavaksi myös verkkosivuillasi tai intrassanne. Voihan tarjousviestisi lähettää eteenpäin tai jakaa aidosti sosiaalisessa mediassa, kuten vaikkapa Facebookissa? Ajantasaiset uutiskirjetyökalut toimivat myös toisinpäin, voit koostaa uutiskirjeitä jo tuotetusta materiaalista kuten uutisista tai verkkokaupan tuotteista.
5. Ole aktiivinen ja rohkea
Kokeile uusia lähetysaikoja ja otsikointeja. Kerää palautetta. Tarkastele mikä toimii ja pudota heikoimmin suoriutuvat tavat pois ja kokeile uusia. Välillä aivan erityyppisen viestin huomioarvo voi olla huomattava. Oletko kokeillut pelkästään tekstityyppistä uutiskirjettä?
6. Kohdenna
Sähköpostimarkkinointi tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia viestin kohdentamiseen. Vastaanottajaryhmäkohtaisesti tai jopa vastaanottajakohtaisesti kohdennettu uutiskirje ei ole science fictionia tai erityisen kallista, se ei edes vie tekniseltä työltään juuri enempää lähetysaikaa. Sen sijaan se tuo tuloksia ja auttaa palvelemaan asiakkaitasi paremmin. Kohdistamalla saat myös raportit kohderyhmittäin. Lisää ilmaisia vinkkejä osoitteessa www.sahkopostimarkkinointi.info
Koodiviidakko Markkinointiviestinnän viikolla
Koodiviidakko osallistuu omalla osastollaan Markkinointiviestinnän viikon ammattilaispäiville 28.-29.9. 2011 Wanhassa Satamassa. Tule tapaamaan Suomen johtavia sähköpostimarkkinoinnin osaajia. Voit varata ennakkoon tapaamisajan lähettämällä sähköpostia osoitteella samuli.tursas@koodiviidakko.fi