Puolet heistä on myös sitä mieltä, että toisten kuluttajien arvostelut ovat joko erittäin tärkeitä tai melko tärkeitä ostopäätöksen tekemisessä. Tiedot käyvät ilmi verkkokaupan ratkaisutoimittajan Descom Oy:n teettämästä verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi 1000 suomalaista.
Kyselyn mukaan seitsemän kymmenestä käyttää jo erilaisia sosiaalisen median yhteisöpalveluja (Facebook, Twitter, LinkedIn jne.). Eniten sosiaalista mediaa käytetään yhteydenpitoon ystävien ja sukulaisten kanssa, mutta jo yli puolet suomalaisista etsii sitä kautta tuotteista alennuksia (56 %) ja lisätietoa tuoteuutuuksista (53 %).
Vastaajista joka neljäs (26 %) sanoi sosiaalisessa mediassa käytävän keskustelun vaikuttavan ostopäätöksiin erittäin paljon tai melko paljon. Vain 16 % vastaajista oli sitä mieltä, ettei sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu vaikuta ostopäätöksiin lainkaan.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä paneelitutkimuksena heinä-elokuussa 2011. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy.