IAB Europen yhdessä Screen Digestin kanssa julkaiseman verkkomainonnan tutkimus kattaa nyt 25 maata. Ensimmäistä kertaa mukana oli Tsekki.

Verkkomainonnan eri muodoista hakusanamainonta oli suurin. Sen osuus Euroopan verkkomainonnan kakusta oli 45 %, displaymainonnan 33 % sekä luokitellun ja hakemistomainonnan osuus oli 22 %. Displaymainonta kasvoi nopeimmin eli 21,3 % viime vuonna. Kasvua vauhdittivat online video, mobiili ja sosiaalinen media. Hakusanamainonta kasvoi 15,1 % ja luokitellut ja hakemistot 7,4 %.

 

USA:n kasvuvauhti oli 15 % viime vuonna eli samalla tasolla Euroopan kanssa. Yhdysvalloissa verkkomainontaan käytettiin viime vuonna 19,6 miljardia euroa (26 miljardia dollaria). Euroopan kuusi suurinta maata (Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Hollanti, Italia ja Espanja) tekevät 74 % koko Euroopan verkkomainonnan määrästä ja näistä Iso-Britannia ja Saksa yhdessä 47 %. Keski- ja Itä-Euroopan osuus oli 9,8 %. Kasvu on siellä nyt nopeaa, esim. Venäjällä vuotuinen kasvu oli viime vuonna 37 % ja Tsekissä 24%.

”Verkkomainonnan osuus koko mainonnan määrästä jatkaa kasvuaan Euroopassa. Uudet tekniikat ja toimintamallit tarjoavat erinomaisen alustan displaymainonnan uudelle nousulle. Kasvuun vaikuttavat erityisesti verkkovideomainonnan, mobiilimainonnan ja sosiaalisen median suosio. Uskomme, että viimeistään nyt on oikea aika mainostajille tuoda brändäys verkkoon”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.