Suomen merkittävimmässä markkinointiviestinnän tehokkuutta arvioivassa Effie Awards Finland 2010 -kilpailussa jaettiin tänä vuonna neljä kultaista, kaksi hopeista ja kaksi pronssista Effie-palkintoa.
”Snellmanin kampanja on oivaltava, toimiva ja tuloksekas. Kokonaispisteiltään kampanja erottui kilpailussa aivan selväksi voittajaksi. Lisäksi kampanja on toteutettu erittäin laadukkaasti sekä media- ja keinovalinnoissa on käytetty taidokkaasti myös poikkeuksellisia elementtejä, esimerkkeinä vaikkapa hakusanamainonnalla otettu haltuun natriumglutamaatti ja pakkauksen sinetti on nostettu tehokeinoksi”, tiivisti tuomariston perustelut MTL:n toimitusjohtaja, tuomariston jäsen Anne Mehtäläinen.
”Kumpi on parempi” -kampanja voitti myös kultaisen Effien sekä lanseeraus- että elintarvikekategorioissa. Voittajakampanjan takaa löytyivät tänäkin vuonna mainostoimisto SEK & GREY ja mediatoimisto Voitto. TV-tuotannosta vastasi Grillifilms.
”Palkittujen kampanjoiden luonne, toteutustavat ja budjetit vaihtelivat suuresti. Yhteistä kaikille palkituille kampanjoille oli tänä vuonna toimiminen selkeän tavoitteellisesti ja kohderyhmälähtöisesti. Mitään järisyttävää uutta kampanjointikokonaisuutta ei noussut esiin, mutta palkituissa kampanjoissa kaikissa on takana selkeä strateginen idea jonka toteutus kantoi kiistattomiin tuloksiin. Tuloksia luotiin niin isolla budjetilla kuin pienin investoinneinkin; kohdennetuin mediavalinnoin kuten myös laajalla mediatoteutuksella,” kertoo palkituista kampanjoista Mehtäläinen.
SEK & GREY:n toinenkin kampanja, Finnairille tehty ”Local Heroes”, oli voittoisa. Kampanja palkittiin kultaisella Effiellä ulkomaisten kohderyhmien kategoriassa ja hopeisella Effiellä matkailukategoriassa.
Kultaisen Effien voitti myös Suomen Syöpäyhdistyksen tupakanvastainen Quitter.fi –kampanja. Toteuttajana hasan&partners. Tuomaristo käytti kampanjan osalta pääoikeuttaan ja palkitsi kampanjan non-profit sarjassa esitetyn internet-kategorian sijaan.
Hopeisella Effiellä palkittiin design- ja pakkauskategoriassa Sinebrychoffin ”Ämpärikaupalla mammonaa ja menestystä Karhun litran tölkillä”. Kampanjan toteuttajana Bob Helsinki.
Pronssisen Effien noutivat Suomen Viherpeukalot Oy kampanjastaan ”Viherpeukaloiden myynti kukkimaan suosittelulla”, toteuttajana Mainostoimisto SMOY sekä Seppälä ”Seppälä Design Studio – Oman elämänsä nuorisomedia” –kampanjalla, toteuttajana Bob Helsinki. Kumpikin pronssinen Effie palkittiin pienten ja alueellisten budjettien kategoriassa.
Suomalaisen markkinoinnin tavoiteasetanta ontuu
”Meillä oli poikkeuksellisen osaava ja monipuolinen tuomaristo, joka pystyi melko nopeasti arvioimaan, mitkä ovat Suomen kaupallisesti menestyneimmät kampanjat vuonna 2010. Kisassa oli mukana turhia toiviomatkalaisia, hyvää keskitasoa ja selkeästi omissa sarjoissaan loistavia töitä. Parhaiden töiden kesken keskustelu oli antoisaa ja opettavaa. Erinomaisten töiden joukosta löytyi niin pk-yrityksiä, kotimaisia haastajafirmoja kuin kansainvälistyviä brändejämmekin. Nostamme hattua heille. Erityisesti rohkaisemme pk-yrityksiä löytämään markkinoinnin, sillä jo pienilläkin toimilla voidaan saada isoja tuloksia aikaan. Yksi keskeisistä huomioista oli kuitenkin, että suomalaisilla brändeillä on vaikeuksia asettaa kampanjoinnille selkeitä tavoitteita. Näimme dokumentaatioissa jopa täysin absurdeja tavoitteita, joilla ei ole mitään tekemistä kaupallisuuden kanssa. Samoin on täysin mahdotonta, että yksi kampanja voi täyttää kymmentä eri tavoitetta”, kuvaa tuomarityöskentelyä Effie-raadin puheenjohtaja Tommi Laiho.
”Effie-kilpailu puolustaa markkinoinnin arvoa ja merkitystä yritystoiminnassa. Kilpailu ja ennen kaikkea sen voittajat osoittavat mitkä kampanjat ovat saaneet kansan liikkeelle ja äänestämään rahoillaan. Toivomme ja uskomme, että yhä useampi mainostaja ja mainostoimisto ymmärtää Effien arvon niin kilpailuna kuin markkinoinnin koulutuksena. Suosittelemme lämpimästi, että ala tutustuu kisassa menestyneihin dokumentaatioihin. Ja jälleen kerran voimme todeta, että kaupallinen menestys ja luovuus kulkevat käsi kädessä. Luovuutta on kahdenlaista; strategista ja kommunikatiivista. Parhaat brändit tekevät strategisesti luovia ratkaisuja, jotka he kertovat kohderyhmälleen luovalla ja vaikuttavalla tavalla käyttäen tehokkaasti medioiden luontaisia ominaisuuksia. Tämä on menestysresepti, jossa ei voi epäonnistua. Effie-raati 2010 rohkaiseekin kaikkia suomalaisia mainostajia luomaan tuotteita ja palveluita, joille on aitoa kysyntää, ja kertomaan tämä unohtumattomalla tavalla”, päättää Laiho puheenvuoronsa.