Aikakauslehti toimii tehokkaana sisäänheittäjänä, kun suomalaiset tekevät ostoksia verkossa. Aikakauslehtien artikkeleista ja mainoksista ammennetaan ostoksiin ideoita ja etsitään tietoa, ja lehdissä olevia linkkejä käytetään ahkerasti. Tämä käy ilmi Aikakausmedian teettämästä tutkimuksesta, johon vastasi tuhat 15–65-vuotiasta suomalaista.

-Suomalaiset ovat printtikansaa, ja suhde aikakauslehtiin on vahva ja läheinen. Aikakauslehden käyttäminen kanavana nettiostoksille ei tullut yllätyksenä, sillä se on vain yksi lisäpalikka aikakauslehden vaikuttavuuteen, toteaa asiakkuusjohtaja Vesa
Väisänen
tutkimuksen toteuttaneesta IROResearchista.
Aikakauslehdellä pystytään tavoittamaan valtaosa netinkäyttäjistä, sillä vain kymmenen prosenttia heistä ei lue, tilaa tai osta mitään lehteä. 66 prosenttia netinkäyttäjistä tilaa jotain lehteä kotiinsa, ja 57 prosenttia lukee erilaisia asiakaslehtiä.

Aikakauslehtien tavoittamattomissa olevat kuluttajat ovat myös verkko-ostoksissa hieman passiivisempia kuin lehtien lukijat.
Aikakauslehdistä haetaan ideoita
Noin yhdeksän kymmenestä netinkäyttäjästä on joskus tehnyt ostoksia netin kautta.
Apuna ostoksissa käytetään pääasiallisesti nettiä, mutta seuraavina vuorossa ovat
tuttavien suosittelut ja aikakauslehdet. Vasta niiden jälkeen apua haetaan
sanomalehdistä ja televisiosta.
– Pitää myös muistaa, että tuotteita tai nettisivustoja suosittelevat tuttavatkin hakevat
tietoa aikakauslehdistä, joten lehtien merkitys on tärkeä.

Myös ulkomaisia
verkkokauppoja uskalletaan käyttää, kun ”ystävä” eli aikakauslehti suosittelee niitä,
Väisänen sanoo.
Aikakauslehden rooli verkko-ostoksissa korostuu erityisesti, kun haetaan ideoita tai
konkreettista tietoa esimerkiksi vaatteiden ja kenkien, viihde-elektroniikan, kosmetiikan,
lehtien tai kirjojen ostamiseen. Naiset etsivät lehdistä enemmän ideoita ja inspiraatiota,
kun taas miesten ja iäkkäämpien netinkäyttäjien kohdalla korostuu tiedon hakeminen.

Ei pelkoa piilomainonnasta

Vaikka aikakauslehti onkin omimmillaan ostoprosessin alkupäässä antamassa ideoita ja
inspiraatiota, sillä saadaan aikaan myös reaktioita. Jopa 57 prosenttia netinkäyttäjistä on
mennyt nettiin nähtyään aikakauslehdessä kiinnostavan artikkelin tai mainoksen.
Aikakausmedian tutkimuksen toteuttanut Vesa Väisänen ei ole huolissaan ostoksille
kannustavan piilomainonnan lisääntymisestä aikakauslehdissä. Hän luottaa sekä
toimittajien ammattitaitoon että lukijoiden medialukutaitoon.

– Suomalaiset printtikuluttajat ovat niin fiksuja ja valistuneita, että he huomaisivat
piilomainonnan ja äänestäisivät jaloillaan. Tiedon tarjoaminen myös netin kautta on
aikakauslehdille vain yksi tapa palvella kuluttajia.

Faktaa:

– Suosituimmat netin kautta uutena hankitut tuotteet / palvelut: pankkipalvelut, liput
joko tapahtumiin tai matkoille, kirjat, vaatteet, kodin viihde-elektroniikka,
aikakauslehtien tilaukset, rahapelit, musiikin lataaminen, matkapuhelimet, tietokoneet.

– Aikakauslehtien rooli verkko-ostoksissa:
• Antaa ideoita ja inspiraatiota 70 % (aikakauslehtien tilaajat 79 %)
• Lisää mielenkiintoa eri tuotteisiin ja merkkeihin 59 % (tilaajat 66 %)
• Saan ideoita ja vinkkejä siinä olevasta mainonnasta 63 % (tilaajat 72 %)
• Käytän aikakauslehtien jutuista löytämiäni nettilinkkejä 56 % (tilaajat 64 %)
• Käytän aikakauslehtien mainoksista löytämiäni nettilinkkejä 45 % (tilaajat 52 %)

Miten hollantilaiset shoppailevat?

Vastaavanlainen tutkimus on toteutettu myös Hollannissa, jossa tulokset poikkesivat
jonkin verran suomalaistutkimuksen tuloksista. Hollantilaistutkimuksessa jopa 84
prosenttia vastaajista kertoi menneensä nettiin aikakauslehdessä näkemänsä linkin
perusteella.
Kun kuluttajat etsivät tietoa tai inspiraatiota verkko-ostoksiin, aikakauslehdet ovat
internetin jälkeen tärkein lähde (59 %). Inspiraation lähteenä aikakauslehti nousee jopa
nettiä tärkeämmäksi. Useimmiten aikakauslehti otetaan käteen, kun ollaan ostamassa
kotiin ja sisustukseen liittyviä tuotteita.

Suomessa merkittävään rooliin noussut tuttavien suosittelu tulee vasta kolmantena.
Aikakauslehdet vaikuttavat myös suositteluun, sillä 74 prosenttia vastaajista kertoi
suosittelevansa ja puhuvansa tuttaviensa kanssa asioista, joista on lukenut
aikakauslehdistä.