Display-mainonta lähti merkittävään nousuun loppuvuodesta, vaikkakin kasvun vauhdittajana toimi edelleen hakusanamainonta. Verkkomainonnan luku sisältää display-mainonnan, luokiteltujen ilmoitusten, hakusanamainonnan ja sähköisten hakemistojen myynnin.

Display-mainonnan ja luokitellun ilmoittelun osuus on 48,3 % verkkomediamainonnasta ja muutosprosentti edellisvuoteen on -1,8. Hakusanamainonnan ja sähköisten hakemistojen osuus on 51,7 %, jossa kasvua on 14,6 %. Tästä kokonaisuudesta hakusanamainonnan osuus on 40,0 % ja sähköisten hakemistojen 60,0 %. Mediamainonnan kokonaismäärä vuonna 2009 on 1,3 miljardia euroa ja sen muutos edelliseen vuoteen on -15,8 %.

Verkkomedian rooli mediakentässä vahvistui entisestään
Verkkomainonnan osuus pienestä mainoskakusta on nyt 12,5 %, ja se sijoittuu kolmannelle sijalle ohittaen niukasti aikakauslehtimainonnan ensimmäistä kertaa. ”Verkkomedian rooli mediakentässä vahvistui voimakkaasti menneenä vuonna, ja verkon tarjoamia monipuolisia integrointimahdollisuuksia muihin medioihin kuten televisioon ja printtiin osataan jo hyödyntää entistä tehokkaammin”, IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala kertoo.