Vuonna 2009 Sanomassa on käynnistetty useita toiminnan tehostamisohjelmia, joiden tavoitteena on vahvistaa Sanoman kilpailuasemaa sekä turvata kannattavuus ja liiketoiminnan rahavirta.
Sanoma News (Helsingin Sanomat) leikkaa kustannuksia 30 milj. euroa vuonna 2009 muun muassa vähentämällä henkilöstökuluja.
Sanoma Magazines Belgium keskittyy tulevaisuudessa enemmän päälehtiinsä ja lukijasuhteiden vahvistamiseen. Uudistettu strategia johtaa myös 12 milj. euron vuotuisiin kustannussäästöihin ja henkilöstövähennyksiin.
Virossa Sanoma Trade on päättänyt organisoida toimintansa uudelleen.
Sanoma Magazines Netherlands vahvistaa toimintansa kahta tukipilaria kokoamalla kaikki painetut lehdet Sanoma Uitgeversiin ja koko verkkoliiketoiminnan Sanoma Digital Netherlandsiin. Suoramarkkinoinnin tehokkuuden vähentyessä Hollannin suoramarkkinointiorganisaatio on lopetettu. Sanoma Learning & Literature jatkaa rakennejärjestelyjä suurteoksissa ja toimintojen yhdistämistä kielipalveluissa.
Sanoma on myös vähentänyt henkilöstöä ja toteuttanut lyhyen aikavälin kustannussäästöohjelmia useissa muissa yksiköissä joko talousnäkymien heikentymisen vuoksi tai liiketoiminnan muuttuneiden tarpeiden edellyttämien organisaatiomuutoksien yhteydessä esimerkiksi Venäjällä, Tshekissä ja Suomessa.
Tammi-syyskuussa konserni karsi liiketoiminnan kuluja 6,7 %, kun sekä materiaalit ja palvelut että muut liiketoiminnan kulut laskivat liikevaihdon kehityksen mukaisesti. Syyskuun lopussa Sanomassa oli yli 1 400 työntekijää (kokoaikaisiksi muutettuna) vähemmän kuin viime vuoden lopussa, mikä vastaa 7,9 %:n vähennystä työvoimassa.
Syyskuun 2008 loppuun verrattuna vähennystä on lähes 1 700 työntekijää eli 9,1 %. Henkilöstövähennysten vaikutukset näkyvät selkeämmin henkilöstökuluissa vuoden lopussa ja vuoden 2010 alussa.