Mainostajat suunnittelevat myös enemmän mobiilimainonnan toimenpiteitä (39). Lisäksi radio, osoitteellinen suora, telemarkkinointi ja toimenpiteet myymälöissä saavat positiivisia saldolukuja. Sen sijaan panostukset sanoma- ja aikakauslehtiin ovat laskussa (saldot – 29 ja – 19). Televisiomainonta sinnittelee suunnilleen kuluvan vuoden tasossa: saldoluvuksi lisääjien ja vähentäjien tasapainossa tulee – 2. Elokuva- ja ulkomainonta ovat nekin laskusuunnassa.
Verkkomedian huima kasvu näyttää barometrin valossa jatkuvan. Tämän median seurantaa pitäisi tulevaisuudessa entisestään kehittää, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Kaksi kolmesta mainostajasta aikoo käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan
Mainosbarometrin vastaajista 65 prosenttia aikoo hyödyntää sosiaalista mediaa (esim. YouTube, Facebook, Twitter) markkinoinnissaan ensi vuonna. Käyttäjistä 74 prosenttia aikoo lisätä toimenpiteitään tämänvuotisesta. Eniten kiinnostusta sosiaaliseen mediaan on teollisuusyrityksissä, kaupan alalla se on vielä vähäisempää.
Mainostajien Liiton Mainosbarometrin mukaan noin joka neljäs aikoo jo lisätä panostuksiaan ensi vuonna. Vähentäjiä on 19 prosenttia ja 57 prosenttia suunnittelee mainostavansa tämän vuoden tahtiin. Loppusyksyn aikana budjetteja vielä supistetaan jonkin verran alkuperäisistä suunnitelmista.
Joka neljäs mainostaja lisää panostuksiaan ensi vuonna
Mainosbarometrin vastaajista 24 prosenttia aikoo lisätä panostuksiaan ensi vuonna, 19 prosenttia vähentää niitä ja 57 prosenttia säilyttää tämän vuoden tason. Lisääjien ja vähentäjien erotuksena muodostuva saldoluku on siis 5.
Mainontaansa lisäävät ilmoittavat kasvuksi keskimäärin 15 prosenttia. Budjettiinsa supistuksia kaavailevat aikovat leikata keskimäärin 18 prosenttia.
– On mahdollista, että vuonna 2010 markkinointiviestinnän investoinnit ylittävät vuoden 2008 tason, arvioi Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Loppuvuonna 2009 suotuisa käänne ei vielä ehdi täysin vaikuttaa: alkuperäiseen budjettiin verrattuna markkinointiviestinnän panostusten kehittymisen saldoluvuksi muodostuu -28. Noin joka kolmas joutuu tinkimään alkuperäisistä suunnitelmistaan ja lisäystä suunnittelee vain seitsemän prosenttia. Tammikuun Mainosbarometrissa saldoluku tälle vuodelle oli kuitenkin vielä -41.