Hakusanamainonnan osuus summasta on 8,6 milj. euroa.
Sähköisten hakemistojen osuus pysyi edellisvuoden tasolla ollen 10,2 milj. euroa, muutos vuodentakaiseen on – 9,6 %. IAB Finland julkaisee nyt ensimmäisen kerran hakusanamainonnan ja sähköisten hakemistojen panostukset eriteltyinä.
Ensimmäisen vuosipuoliskon osalta koko verkkomainonnan määrä kasvoi 9,4 % saavuttaen 69 milj. euroa, jolloin sen osuus kokonaismainonnan määrästä on jo merkittävät 12,6 %! Hakusanamainonta kasvoi 14,2 milj. euroon eli mahtavat 80 %. Sähköisten hakemistojen osuus on 23,2 milj. euroa ja kasvua edellisvuoteen on 12,9 %. Banneri- ja luokitellun verkkomainonnan osuus on 31,6, milj. euroa, jossa laskua on 8,8 %.
IAB Europen AdEx 2008 -raportissa julkaistujen ennusteiden mukaan Euroopan verkkomainonta jatkaa markkinaosuuden kasvattamistaan ja suoriutuu kuluvasta vuodesta offline-medioita paremmin: arvioitu kasvu 2,4 %, offline-mediat – 14,6 %. Vuoden 2010 kasvuennuste on 6,5 %.
IAB Finland on kerännyt hakusanamainonnan ja sähköisten hakemistojen kvartaalilukuja alkuvuodesta 2009. Toimenpiteen tarkoitus on täydentää TNS Gallupin kuukausiseurantaa, jossa on mukana vain banneri- ja luokiteltu verkkomainonta.