Verkkomainontaa ostettiin Euroopassa vuonna 2008 yhteensä 12,9 miljardilla eurolla. Kasvua edellisvuoteen oli 20 %. IAB Europen yhdessä PricewaterhouseCoopersin kanssa julkistamien lukujen mukaan hakusanamainonta kasvoi eniten, mutta myös luokiteltu mainonta kasvoi 17,4 % saavuttaen 26 % osuuden 3,8 miljardilla eurolla.

Verkkomainonnan eri muodoista hakusanamainontaan panostettiin 5,6 miljardia euroa. Se vei 43 % osuuden koko kakusta ja pysyi suurimpana kasvajana 26 prosentilla. Display-mainonta kasvoi 15,1 % ja sen osuus koko kakusta oli 29 %.


Luokiteltujen ilmoituksien osuus verkkosivuilla kasvoi toiseksi eniten vuonna 2008 Euroopassa.

Eurooppa kirii Yhdysvaltoja kiinni yhä kiihtyvällä vauhdilla. USA:ssa verkkomainontaan käytettiin viime vuonna 16,6 miljardia euroa ja kasvua edellisvuoteen oli 10,6 prosenttia.

”Taantuma koskee myös verkkomainontaa, mutta se pystyy varmistamaan kasvunsa jatkossa panostamalla entistä tehokkaampaan mainonnan mittaamiseen ja innovatiivisuuteen. Helpottaaksemme tätä kasvua IAB Europe työskentelee läheisessä yhteistyössä EU-parlamentin kanssa varmistaakseen, että koko alan etu huomioidaan lainsäädännössä”, IAB Europen presidentti Alain Heureux sanoo.


Luokiteltuja ilmoituksia ostettiin verkosta viime vuonna 3,8 miljardilla eurolla Euroopassa.

Suomessa verkkomainonta kasvoi vuonna 2008 neljänneksi eniten Euroopassa.